De 35-jarige Dirk Vanhegen moet de Vlaamse Media Maatschappij ( VMM) een plaats in het radiolandschap bezorgen. VMM vervangt de naam VTM, die uiteraard blijft bestaan als titel van het Vlaamse commerciële tv-station. Vanhegen is een extroverte, hard werkende, in Koekelare geboren West-Vlaming met een diploma mediakunde op zak. "Mijn stage deed ik in 1985 op de radionieuwsdienst van de VRT."
...

De 35-jarige Dirk Vanhegen moet de Vlaamse Media Maatschappij ( VMM) een plaats in het radiolandschap bezorgen. VMM vervangt de naam VTM, die uiteraard blijft bestaan als titel van het Vlaamse commerciële tv-station. Vanhegen is een extroverte, hard werkende, in Koekelare geboren West-Vlaming met een diploma mediakunde op zak. "Mijn stage deed ik in 1985 op de radionieuwsdienst van de VRT." Bij de Kredietbank deed hij marketingervaring op. In 1987 polste Paul Breyne, de huidige gouverneur van West-Vlaanderen, hem of hij de strategie van de CVP-communicatiedienst wilde vormgeven. "Ik stemde toe en verzeilde op die manier in het lokale radio- en tv-gebeuren. Ik zetelde in de Raad voor Lokale Radio's, een adviesorgaan voor de Vlaamse overheid, werd benoemd tot tweede plaatsvervanger voor de raad van bestuur van de toenmalige BRT en onder impuls van Stefaan De Clerck (CVP) was ik nauw betrokken bij de geboorte van de West-Vlaamse Televisie ( WTV)." Daar volgde hij in oktober 1995 Carl Decaluwé (CVP) op als voorzitter. Op aanwijzen van VTM-voorzitter en Roularta-topman Rik De Nolf werd Vanhegen aangezocht om de radioplannen van het commerciële tv-station in de ether te brengen. Een delicate klus. De overheid, met minister van Media Eric Van Rompuy (CVP) op kop, blijft VTM een Vlaamse landdekkende FM-frequentie weigeren. In de lente van 1998 zocht het tv-station dan maar toenadering tot Top Radio, een netwerk met zowat 20 lokale zenders en een bereik van ongeveer 204.000 luisteraars. Vanhegen heeft er geen moeite mee om het "ongelijk" van zijn partijgenoot Van Rompuy aan te kaarten. "Ik ben en blijf een CVP'er, en zie daarin geen tegenstelling. De kern van het debat is geen ideologische, maar een budgettaire kwestie." VTM lonkt namelijk naar de reclamemarkt voor radio, die in Vlaanderen geschat wordt op 2,8 miljard frank bruto (cijfers Media Mark). "Op korte termijn concentreren we ons nu op een aantal nicheproducten. De samenwerking met Top Radio is er één van," zo vat hij de strategie samen. Op 21 november gaat de VMM met dit radioplatform van start. "Ondertussen blijven we ijveren voor een landdekkende frequentie waarmee we een radiozender voor de hele familie in de ether kunnen brengen."Vanhegen heeft politieke ervaring genoeg om te beseffen dat ook op dit vlak de geesten in dit land snel kunnen veranderen. "In het begin was het antwoord op een landdekkende radiovergunning een resolute njet. Vandaag wordt er al rekening gehouden met een mogelijke vergunning, van zodra het frequentieplan dit technisch toelaat." Het nodige politieke lobbywerk is hem niet vreemd. "We hebben open communicatielijnen met het kabinet." Al wordt voorlopig bij de Vlaamse overheid angstvallig vermeden dat het onderwerp op de politieke agenda komt. Over één ding heeft Vanhegen wellicht spijt. Nu kan hij de golfsport, zijn favoriete (vrije)tijdsverdrijf, niet meer zo intens beoefenen. Hij is lid van de Ieperse club Palingbeek. "Nu kan mijn vrouw zich geen golfweduwe meer noemen." En het fenomeen radioweduwe dan?