Als het klassieke vakantieaanbod met een verblijf onder de zon met zee, zwembad, hotel of flat en vooral héél veel volk je niet meer bekoort, dan heeft de jonge Leuvense economist en ondernemer Arno Nurski (27) misschien een volwaardig alternatief. Zijn start-up Visiwa berust op een succesrecept uit het buitenland. Huur eens een eiland waar jij alleen thuis bent. Visiwa staat in voor de boeking, de accommodatie en alle praktische tips. Je moet alleen boeken en betalen, ter plaatse gaan met je familie of vrienden en zorgen voor proviand om de vakantie mee door te komen.
...

Als het klassieke vakantieaanbod met een verblijf onder de zon met zee, zwembad, hotel of flat en vooral héél veel volk je niet meer bekoort, dan heeft de jonge Leuvense economist en ondernemer Arno Nurski (27) misschien een volwaardig alternatief. Zijn start-up Visiwa berust op een succesrecept uit het buitenland. Huur eens een eiland waar jij alleen thuis bent. Visiwa staat in voor de boeking, de accommodatie en alle praktische tips. Je moet alleen boeken en betalen, ter plaatse gaan met je familie of vrienden en zorgen voor proviand om de vakantie mee door te komen. Nurski is jong en naar eigen zeggen een vakantiefreak. In alle uithoeken van Europa zocht hij nu eens via het kadaster en dan weer via de lokale autoriteiten, contact met de eigenaars van een ongewoon stuk onroerend goed voor een of andere kust. "Een documentaire van de BBC bracht mij op het idee", vertelt Nurski. "Ik ben bijna onmiddellijk op het internet beginnen te googelen en raakte meteen overtuigd dat er een gat in de markt zat. Vervolgens ben ik mijn businessplan nog eens gaan aftoetsen bij de Jetairs en de Thomas Cooks van deze wereld. Ze vonden het idee prima, maar hadden er geen interesse voor. Dit is mijn kans, dacht ik." In januari stond Visiwa in de stijgers. In Londen nog wel. "Omdat het daar veel gemakkelijker is om een bedrijf op te starten en omdat mijn businesspartner, de Vlaming Bart Vangeneugden, er al actief was en ervaring had", zegt Nurski. "Je bereikt er in één klap en via één taal ook 60 miljoen potentiële klanten, ook dat was een argument pro." Dit jaar mikt Nurski op een zo breed mogelijk portfolio. "Dankzij de samenwerking met de Kroatische touroperator Adriagate raakten we relatief vlug aan een aanbod voor de Kroatische kust", zegt Nurski. "Daarna gingen we met goed gevolg prospecteren in Scandinavië, Ierland, Schotland, Frankrijk en Spanje. Vandaag hebben we 25 eilanden in de etalage in acht Europese landen. Het was soms ploeteren om tot bij de betrokken eigenaar te raken, maar dat is overal gelukt." "Ons bedrijf is jong, maar we hebben er een erezaak van gemaakt om overal in dialoog te gaan met de eigenaar, wat een must is in onze ogen. Niet alleen omwille van het vertrouwen dat je moet opbouwen, maar ook om praktische zaken te regelen: hoe kom je er met de boot, wat moet je weten over de accommodatie en hoe blijf je in contact met het vasteland?" "Ook de eigenaars zijn opgetogen dat wij hun aanbod in het buitenland in de openbaarheid brengen. De verhuurmarkt voor privé-eilanden is op dit moment nog een heel lokaal gebeuren. Zo worden de Kroatische eilanden vooral aan Kroaten verhuurd en in het beste geval aan enkele verdwaalde Italianen. Vaak raken die eilanden maar voor 50 procent verhuurd, zelfs tijdens het hoogseizoen. Visiwa wil deze markt naar een internationaal niveau brengen." Met enkele muisklikken kan je foto's, boekingsmogelijkheden en prijzen vinden. Van 20 euro voor een nacht in Kroatië tot een prijzige 9000 euro voor een luxechalet met alles erop en eraan op een binnenmeer in het midden van Finland. Visiwa brengt als onlineplatform de eilandeigenaars in contact met de huurders. De boeking gebeurt tussen de eilandeigenaar en de toerist, Visiwa werkt op commissie. "Uit de eerste steekproeven blijkt dat vooral individuen interesse tonen", zegt Nurski. "Dit zal blijven, maar zou weleens snel aangevuld kunnen worden met vragen van organisaties of bedrijven die een originele incentive of teambuilding voor ogen hebben. Onze eerste klanten melden ons dat de ervaring buitengewoon is, buiten alle verwachting." "Of toch niet helemaal. De eerste dagen is het zoeken en tasten. Plots enkel en alleen op jezelf aangewezen zijn, vergt een aanpassing die je in deze moderne tijden niet mag onderschatten. Na enkele dagen volgt wel het paradijselijke gevoel van een boekje lezen, tot rust komen, geen lastige buren of lawaaihinder, puur natuur binnen handbereik en dan nog alleen. 'Zalig gewoon', is tot hiertoe de meest gehoorde reactie." KAREL CAMBIEN