De Post is van plan om zijn uitstoot van broeikasgassen tegen 2012 met 35 procent te verminderen en zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. "We doen dat samen met het Wereldnatuurfonds. Het WWF heeft zijn kennis van het milieu al ruimschoots bewezen", zegt Piet Van Speybroeck, directeur communicatie van De Post. "Bovendien beschikt het WWF over een grote geloofwaardigheid, zowel bij onze werknemers, onze klanten als bij het algemene publiek." In ruil voor de samenwerking steunt de Post het WWF, onder meer bij een herbebossingsproject in Congo.
...

De Post is van plan om zijn uitstoot van broeikasgassen tegen 2012 met 35 procent te verminderen en zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. "We doen dat samen met het Wereldnatuurfonds. Het WWF heeft zijn kennis van het milieu al ruimschoots bewezen", zegt Piet Van Speybroeck, directeur communicatie van De Post. "Bovendien beschikt het WWF over een grote geloofwaardigheid, zowel bij onze werknemers, onze klanten als bij het algemene publiek." In ruil voor de samenwerking steunt de Post het WWF, onder meer bij een herbebossingsproject in Congo. De milieu-impact van De Post is al sinds 2005 een item. Minister van Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte (sp.a) sloot toen een overeenkomst om het energieverbruik met 7,5 procent te verlagen tegen 2012. Op dat ogenblik bedroeg de CO2-uitstoot van De Post iets minder dan 1 procent van de totale uitstoot van de Belgische ondernemingen, verdeeld over energie (24 %), vervoer (45 %) en verwarming (32 %). Intussen kwam er een energie-audit van de zowat 1000 gebouwen van De Post in het hele land en een doorgedreven evaluatie van de 100 grootste energievreters. Van die shortlist werden de vijf sorteercentra aangepakt. In 2008 kwamen op het sorteercentrum van Gent meer dan 2200 zonnepanelen. "Die zonnepanelen leveren 12 procent van de elektriciteitsbehoefte van het sorteercentrum. Dat is gelijkwaardig aan het verbruik van 120 gezinnen", zegt Van Speybroeck. "Via de panelen heeft het sorteercentrum Gent zijn energieverbruik met ongeveer 15 procent verminderd." Om verder het energieverbruik te temperen, worden de zowat 10.000 computers 's nachts losgekoppeld. Hierdoor verwacht De Post 2 miljoen kWh per jaar te besparen. Dit project, Wake-On-Lan, wordt nog getest, maar wordt later dit jaar afgerond. Een andere grote hap is uiteraard de vloot van 12.000 voertuigen die dagelijks over de weg scheuren. Hun brandstofverbruik genereert bijna de helft van de CO2-uitstoot. Meer dan 2000 bestuurders kregen een opleiding Eco-Driving sinds 2008. Dat leverde een brandstofbesparing op van 5 tot 7 procent. De Post test ook het gebruik van 200 elektrische fietsen die bijna CO2-neutraal zijn als de batterijladers op groene stroom werken. "Als de tests succesvol zijn, vervangen we de conventionele scooters door deze elektrische fietsen." De Post test ook een kleine hybride auto voor de postbedeling, een initiatief van Europa waar ook drie andere operatoren aan deelnemen. De liberalisering van de postmarkt is niet helemaal vreemd aan de groene ambities van De Post. Het bedrijf ziet de vermindering van zijn ecologische voetafdruk als een toegevoegde waarde. "Onze aandeelhouders verwachten van ons dat we milieuvriendelijk zijn", zegt Van Speybroeck. "Onze grootste klanten zijn nu zeker dat de activiteiten van De Post niet schadelijk zijn voor het milieu en dat ecologie hand in hand gaat met besparingen." Maar vooral, de daling van de energiekosten is een belangrijke troef voor De Post. Het bedrijf wil zijn kosten beperken vóór de komst van nieuwe operatoren op de Belgische markt. Door Chloé Van Der Stichelen RogierDe Post ziet groene ambities als een toegevoegde waarde