Veel burgerlijk ingenieurs dromen
...

Veel burgerlijk ingenieurs dromenvan een eigen zaak. Bruggeling Jan Bulcke zette de stap.Volgens een studie van de Koninklijke Vlaamse Ingenieurs Vereniging (KVIV) dromen 71 % van de burgerlijk ingenieurs ervan om ooit zelf een zaak op te starten. Voorkeur gaat daarbij naar een servicebedrijf met een vijftal personeelsleden op de loonlijst en een omzet van 20 miljoen frank. Maar tussen droom en realiteit gapen niet zelden gebrek aan startkapitaal en ondernemersdurf. Bruggeling Jan Bulcke (29 j.), burgerlijk ingenieur elektronika, zette de stap en wisselde z'n klokvaste job als analist-informaticus bij Siemens voor het vuilehandenwerk als medevennoot bij het motorenrevisiebedrijf Claeys uit Oostkamp. Omdat zaakvoerder Jacques Claeys over acht jaar zonder familiale opvolging op rust gaat, vond hij in Bulcke een geïnteresseerd overnemer-op-termijn. Bulcke is nu al voor één derde aandeelhouder in de zaak en wordt in 2002 de nieuwe baas van deze KMO met zes personeelsleden, die een omzet van 30 miljoen realizeert en zo'n 350 motoren per jaar revizeert."Met die geleidelijke overnameregeling krijg ik de kans me zowel technisch als commercieel in de branche in te werken, " zegt Bulcke. Momenteel draait de ingenieur mee in het atelier en magazijn. Voor hem is het alvast meegenomen dat hij nu een pak van z'n teoretische universitaire kennis op het vlak van mechanika, motorenkennis, elektronika en termodynamika aan de praktijk kan toetsen : het uitboren van de motor, het oppuntstellen van de dieselinjektie, de ook hier alsmaar oprukkende elektronika.Precies 60 jaar geleden gestart als revisiebedrijf voor binnen- en vissersvaartuigmotoren langs het kanaal Brugge-Gent, schakelden vader en zoon Claeys in 1960 over op algemene motorenrevisie van vrachtwagens, landbouwmachines, heftrucks, autocars, mobilhomes.Zowel Claeys als Bulcke schatten de toekomst inzake motorenrevisie gunstig in : een gerevizeerde motor is zo goed als nieuw behalve het motorblok zelf kunnen zowat alle onderdelen vervangen worden maar kost heel wat minder dan een totaal nieuwe motor.Bulcke benadrukt ook de ekologische meerwaarde inherent aan een revisie : het is een besparing op nieuw materiaal en energie, het genereert minder afval en een gerevizeerde motor verbruikt ook minder en is dus minder vervuilend.Jacques Claeys was twee jaar geleden één van de stichters van Motor Service Belgium : een professioneel netwerk van 12 van de zowat 80 Belgische revisiebedrijven die op het vlak van kwaliteitsnormen nauw met elkaar samenwerken.JAN BULCKE (CLAEYS)Ingenieur met vuile handen.