OOSTERS BOEKET

Het centrum van Boechout blijft voortaan gevrijwaard van knoflookgeuren. Want Sluys International vertrekt na zestig jaar naar een industriezone in Duffel.

Een walm van knoflook, maar het kon net zo goed van appelen of appelsienen zijn. Die geuren snoven de bewoners van de Boechoutse dorpskom regelmatig in overvloed op. Het bedrijf nv Sluys International maakt immers geur- en smaakstoffen. Een luchtzuiveringsinstallatie van tien miljoen verzachtte slechts ten dele de pijn. “Ons bedrijf werd in de jaren dertig opgericht. We lagen toen nog buiten het centrum,” weet commercieel directeur Jozef Vanuytven. “De bewoners zijn rond ons komen wonen. Bovendien heeft Sluys International voortdurend uitgebreid, als een blokkendoos.”

En alweer staat een uitbreiding op stapel. Het bedrijf verdubbelt zelfs in oppervlakte. Maar deze keer vertrekt Sluys uit de Boechoutse dorpskom. Het zal zich vestigen in de kmo-zone Itterbeek in Duffel, waar 150 miljoen wordt geïnvesteerd in een gloednieuwe plant. “Voor de zoektocht hadden we een uitstekende samenwerking met de GOM en de intercommunale Igemo,” benadrukt Jozef Vanuytven. “Duffel ligt ideaal, ook voor onze vijftien werknemers die in en rond Boechout wonen.” Medio 2000 wordt het nieuwe bedrijf operationeel. Daarmee werd de oorspronkelijke planning een jaar verlaat. Problemen met het waterzuiveringsstation in de kmo-zone gooiden roet in het eten.

In het nieuwe gebouw wordt onder meer de productiecapaciteit van de emulsielijn verdubbeld. Sluys International specialiseerde zich de voorbije decennia voornamelijk in smaakstoffen voor frisdranken. Maar ook likeur, kaas, confiserie, behoren tot de segmenten. Reukstoffen worden gemaakt voor de cosmetica en de schoonmaakmarkt. De verhoogde productie gaat opmerkelijk genoeg naar het Verre Oosten. Het bedrijf is sinds 1996 immers voor 92,5% in handen van de Maleisische groep Soonkee; Jozef Vanuytven heeft de resterende 7,5% van de aandelen in handen. “We voelen de economische recessie in Maleisië niet echt,” benadrukt een optimistische Vanuytven. “We werken met incentives om de verkoop stabiel te houden. Vanaf een bepaald volume verkoop geven we prijskortingen. En dat lukt aardig.” Ook op de pas ontgonnen Chinese markt ontwaart de commercieel directeur “een gigantisch potentieel.” Het maakt dat de omzet, die jaarlijks schommelt rond 100 miljoen, voor 90% in het buitenland wordt gehaald. Maleisië is goed voor 15%, het hele Verre Oosten voor een vijfde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content