De luchthaven van Oostende is maar wat blij met de opening van een lijn Ostend-Bruges Airport naar Londen Stansted. De bestemming wordt gevlogen door de lagekostenmaatschappij Ryanair in een Boeing 737-300, die 149 zitjes telt. Gehoopt wordt op 90.000 passagiers per jaar. Een realistische inschatting, wetend dat de Hoverspeed in zijn gloriejaren ...

De luchthaven van Oostende is maar wat blij met de opening van een lijn Ostend-Bruges Airport naar Londen Stansted. De bestemming wordt gevlogen door de lagekostenmaatschappij Ryanair in een Boeing 737-300, die 149 zitjes telt. Gehoopt wordt op 90.000 passagiers per jaar. Een realistische inschatting, wetend dat de Hoverspeed in zijn gloriejaren 1,2 miljoen passagiers uit Oostende naar het Verenigd Koninkrijk bracht. Britten vormden in 2002 met 350.000 overnachtingen de belangrijkste buitenlandse toeristische groep in de koningin der badsteden. Niet alleen de luchthavenuitbater is opgezet met de nieuwe lijn. Ook winkeliers schuiven gretig aan voor ruimte in de luchthaventerminal. Vooral de verkoop van tabak en alcohol moet met de komst van de Britten sterk klimmen. Ter herinnering: het gros van de niet-luchthavengebonden inkomsten in Charleroi komt van de verkoop van die roesmiddelen aan Ieren en Britten. Het is grotendeels dankzij drank en rookwaren dat de uitbater van Brussels South hoopt zijn business- plan waar te maken. "We onderhandelen met zes, zeven winkeliers over een exploitatie op de luchthaven," zegt luchthavencommandant Luc Van Bouwel. "De kandidaten zijn hoofdzakelijk winkeliers die zich al in Oostende en omgeving op die Britse toeristen richten. De nieuwe lijn naar Stansted bracht die aanvragen in een stroomversnelling. Naast alcohol en tabak willen winkeliers ook dassen, reizen en chocolade verkopen." Nog een kandidaat wil een wisselkantoor. Wie alvast niet wachtte op de start van de verbinding vanaf 1 mei 2003 is de West-Vlaamse zakenman Rudolf Marchand. Hij huurt al geruime tijd een winkelruimte in de luchthaventerminal, na voorafgaande gesprekken met Ryanair. Samen met zijn broers Armand en Peter baat hij in Brugge en Oostende al vijf winkels uit die zich specifiek toeleggen op de verkoop van Britse tabak. Dat gebeurt via de BVBAAnglia. Rudolf Marchand verklaarde via de telefoon aan Trends dat hij de omzet dit jaar naar 30 miljoen wil opkrikken. Het bedrijf haalde in 2001 een brutomarge van 157.000 euro, bij een bedrijfswinst van 70.500 euro. W.R.