Communicatie is de rode draad in zijn curriculum vitae. Sinds begin april is Corneel Maes, die bij journalisten vooral bekendheid verwierf als woordvoerder bij biergigant Interbrew, aan de slag bij Porter Novelli. "Ik kon bij andere communicatiebureaus gaan werken. Maar bij Porter Novelli is de communicatie helemaal afgestemd op het businessplan van een onderneming. Dat spreekt m...

Communicatie is de rode draad in zijn curriculum vitae. Sinds begin april is Corneel Maes, die bij journalisten vooral bekendheid verwierf als woordvoerder bij biergigant Interbrew, aan de slag bij Porter Novelli. "Ik kon bij andere communicatiebureaus gaan werken. Maar bij Porter Novelli is de communicatie helemaal afgestemd op het businessplan van een onderneming. Dat spreekt me enorm aan. Samen met de klant denkt Porter Novelli na over een totaalconcept. Communicatie is een onderdeel van de strategie en dus meer dan enkel het uitsturen van mediaberichten." De eerste opdrachten op zijn bord kwamen van Dow, Network Associates en de Roemeense regering. "Duidelijk zeer uiteenlopende opdrachten. Maar nu zit ik aan de andere kant van de tafel bij het uittekenen van de communicatie." De 46-jarige geboren en getogen inwoner van Wolvertem (Meise) was voordien immers de grote communicatiespecialist bij enkele monumenten in het Belgische bedrijfsleven. Zijn carrière startte met wat administratieve functies bij de toenmalige BRT. Maar het ernstige werk begon in 1986 bij de toenmalige ASLK. Daar zou de getrouwde vader van twee zonen veertien jaar aan de slag blijven. En dus het hele proces tot de omvorming naar Fortis meemaken. Op de eindstreep werd Corneel Maes woordvoerder voor Fortis Groep. "Eén mijlpaal is de overnamegeschiedenis van de Generale Bank. Dat was een crisissituatie. Dan moet je vooral kalm blijven en een team met de juiste mensen rond de tafel hebben. Hoeveel mensen dat zijn, is niet echt belangrijk." In 2000, een halfjaar voor de beursgang, trok Corneel Maes naar Interbrew. "Wat me boeide, was de overgang van een familiaal naar een beursgenoteerd bedrijf. Bovendien groeide Interbrew uit van een Europees tot een wereldbedrijf."Die transitie is nu grotendeels afgerond. Vandaar de overstap naar Porter Novelli. Voortaan zal Corneel Maes "aan de andere kant van de tafel" mee de communicatiestrategie bepalen. W.R. Corneel Maes (46). Is: communicatiestrateeg bij Porter Novelli. Vrije tijd: met de familie een goede fles wijn drinken. W.R."In een crisissituatie moet je vooral kalm blijven en een team met de juiste mensen rond de tafel hebben."