Ook voor gevorderden

Ad Van Poppel medewerker Trends

De Yamaha XJ600S Diversion is sinds de introductie drie jaar geleden één van de toppers in de verkoop. Wat krijgen die kopers eigenlijk ?

De Yamaha XJ600S is vanaf z’n introductie in 1993 een bestseller geweest. De viercilinder 598 cc tellende motor werd onder andere uitgebracht in fel rood en had wel wat weg van Italiaanse racemotoren uit de jaren zestig. Maar een racemotor was en is de Yamaha niet echt. Daarvoor is ie net iets te mak. De viercilinder is uitgevoerd met slechts twee kleppen per cilinder, is luchtgekoeld en heeft een topvermogen van 56,3 pk, terwijl echt sportieve 600 cc’ers pk-aantallen hebben die tegen de 100 gaan, onder meer door vierklepsmotoren en waterkoeling.

De XJ600S Diversion werd meteen als een leuke opstapmotor voorgesteld en de relatief lage prijs (dankzij de niet al te geavanceerde techniek) hielp daar nog eens bij. Bij importeur D’Ieteren Sport zei men dat er geen al te spectaculaire prestaties van de motor verwacht mochten worden. (Wil je die wél, dan moet je naar de 600 cc Yamaha Thundercat grijpen.) Betekent dit nu dat je ook meteen aan motorplezier moet inboeten ? Nee. Goed, de Diversion zal de klinkers niet uit de straat trekken bij fel accelereren. Maar dat wil nog niet zeggen dat het om een langzame motor gaat. De acceleratie mag er best zijn, je gaat op de snelweg vlot naar een kruissnelheid van 140-150 kilometer per uur. Je voelt je op die Yamaha direct op je gemak, je hebt de indruk dat je er alles mee kunt doen en niet dat de motor er met jou vandoor gaat. De remmen doen hun werk naar behoren. De zit is goed. Het starten gaat probleemloos. Het stuur ligt prettig in de hand. En op bochtige wegen laat ie zich makkelijk van richting veranderen dankzij het niet al te hoge gewicht.

Dit is met andere woorden echt een leuke motor. Voor de groottoerist is de XJ600S misschien net iets te weinig vermogend : met veel bagage én een passagier erop de bergen in wordt het wat moelijk (daarvoor is er de 900 Diversion). Maar niet iedereen gaat dagelijks de bergen in. Wel naar zijn of haar werk. Of maakt een korte uitstap op bochtige wegen.

De 1996-versie van de Diversion (die onder de typeaanduiding XJ600S met een vernieuwde stuurstroomlijnkuip wordt geleverd en onder XJ600N in een “naakte” versie verkocht wordt) is wel aangepast in vergelijking met de eerdere exemplaren. Op motorisch vlak zijn er nieuwe carburators gemonteerd, is er een oliekoeler bijgekomen en werd de benzinepomp aangepast.

De 600 Diversion een “beginners”-motor ? Laat die toevoeging er maar vanaf. Ik zou hem best in m’n garage willen. Je hoort van sommige motorrijders wel dat ze na een half jaar de 600 wegdeden, omdat ze wat zwaarders en snellers wilden. Gek, want als je bij wijze van spreken kunt “lezen en schrijven” met zo’n motor, kun je pas echt van het rijden genieten en je daar helemaal op concentreren.

AD VAN POPPEL

Yamaha XJ600S Niet supersnel en niet voor zwaarbeladen bergtochten, maar wel een echt leuke motor.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content