In zijn communicatie profileert de Volkswagen-groep zich almaar uitbundiger als een toekomstige hoofdrolspeler op het terrein van de elektrische auto. Maar vergis u niet. Er lopen nog altijd hypersportieve wagens van de band. Zoals deze versie van de bekende Golf GTi: de TCR.

De afkorting laat weinig aan de verbeelding over: ze staat voor Touring Car Racing, een discipline in de autosport voor zogenoemde 'toerwagens'. Auto's zoals we die op de straat zien. De Golf GTi TCR haalt een topsnelheid die de particulier nog zelden gegund is, hoewel het verschil nu ook weer niet zo groot is met de gemiddelde sportieve auto die doorgaans elektronisch begrensd is tot een piek van 250 kilometer per uur. Met dit scheurijzer kan het nog tien per uur harder als je voor die optie kiest en betaalt. Het lijkt en is eigenlijk ook een compleet overbodige optie, maar voor klanten van dit soort auto's zijn cijfers nu eenmaal belangrijk. Of u bent echt van plan om er in uw vrije tijd af en toe mee op het circuit te gaan rijden, wat voor een stuk de bedoeling is van deze speciale versie, want daar telt iedere kilometer bonus.

Tijdens die vingeroefening zullen specialisten van het snelle rondje ook het verschil voelen met de 'gewone' GTi. Daarvoor zorgen een sperdifferientieel en grotere remmen. Ook in het interieur is gedacht aan de klant die van circuitrijden houdt: de sportstoelen bieden bij serieus scheuren voldoende laterale steun, maar wij merkten vooral dat ze ook in heel gewone omstandigheden, in dagelijks verkeer, voldoende comfort bieden. Wat lang niet altijd het geval is voor sportstoeltjes.

Op de gewone weg is de wegligging zoals we die van de gewone GTi en andere afgeleide versies gewoon zijn: zeer voorspelbaar en nooit venijnig, hoewel het om tweewielaandrijving gaat. De automatische versnellingsbak, een DSG7 die we al een poos kennen, doet het ook hier voortreffelijk.

De GTi TCR kost net geen 40.000 euro. En voor u zich afvraagt wie dit soort wagen in godsnaam koopt, weet dan dat snelle machines van dit type hyperpopulair zijn in ons land. Dat kan Ford beamen, dat de zeer snelle ST-versies, zoals de Focus ST - deze zomer een eerste test op deze bladzijde - doorgaans in een mum uitverkoopt.

In cijfers

Motor

viercilinder, turbobenzine, 1984 cc, 290 pk (213 kW)

Max. koppel: 380 Nm bij 1950-5300 t/m

Prestaties

Top: 250-260 km/u

0-100 km/u in 5,6 seconden

Normverbruik WLTP: 7,7 liter

Emissie WLTP: 175 gr CO2/km

Instapprijs

39.900 euro

+

Rijgevoel

-

Veel geld voor een Golf