De nieuwe topman van bpost wacht een complexe opdracht. In het klassieke postverkeer moet de schade worden beperkt, maar in het pakjesverkeer en de logistieke activiteiten moet het bedrijf in het offensief. Die transformatie naar een logistieke speler lijkt de eerste vruchten af te werpen. Na de forse winstdaling van de voorbije jaren lijken de resultaten te stabiliseren. Dit jaar verwacht bpost een ongeveer even hoge bedrijfswinst als vorig jaar. Die resultaten zijn geen ramp, maar het is onvoldoende duidelijk hoe het bedrijf afraakt van de smeltende ijsberg van de brievenpost, en een pad vindt op de stijgend...

De nieuwe topman van bpost wacht een complexe opdracht. In het klassieke postverkeer moet de schade worden beperkt, maar in het pakjesverkeer en de logistieke activiteiten moet het bedrijf in het offensief. Die transformatie naar een logistieke speler lijkt de eerste vruchten af te werpen. Na de forse winstdaling van de voorbije jaren lijken de resultaten te stabiliseren. Dit jaar verwacht bpost een ongeveer even hoge bedrijfswinst als vorig jaar. Die resultaten zijn geen ramp, maar het is onvoldoende duidelijk hoe het bedrijf afraakt van de smeltende ijsberg van de brievenpost, en een pad vindt op de stijgende berg van de internethandel. De concurrentie, zoals PostNL, slaagt er wel in de groeiende internethandel om te zetten in betere resultaten. In het klassieke postverkeer bloedt het bedrijf als een rund, terwijl de winst van bpost nog altijd voor ongeveer de helft afhankelijk is van die activiteit. De postvolumes dalen met ongeveer 10 procent per jaar, terwijl de kosten dat tempo niet volgen. De pogingen om de postbodes efficiënter in te zetten werpen onvoldoende vruchten af. Met de verhoging van de postzegelprijs koopt het bedrijf tijd, maar geen structurele oplossing. Die aderlating zal de volgende jaren doorgaan. Bpost moet al veel pakjes bezorgen om de winstdaling in het klassieke postverkeer te compenseren. Vorig jaar lukte dat net niet, omdat het er in het vierde kwartaal niet in slaagde de piekvolumes op een rendabele manier bij u thuis te bezorgen. Het pakjesnetwerk van bpost is vrij efficiënt als de volumes beheersbaar zijn, maar komt in de problemen zodra u massaal pakjes bestelt. Extra bezorgkosten aten de spectaculaire omzetstijging in het pakjesverkeer in het vierde kwartaal bijna helemaal op. Dat netwerk ook klaar maken voor grotere volumes is een van de grote uitdagingen van de nieuwe CEO. Lukt dat, dan kan bpost van het toenemende pakjesverkeer een duurzame winstmotor maken. De volgende CEO heeft naast het pakjesverkeer nog een nieuwe markt te veroveren. Bpost kan voor vele bedrijven een logistieke partner worden om hun e-commerceactiviteiten af te handelen. E-commerce heeft een zweepslag gekregen dankzij de coronacrisis. Heel wat bedrijven hebben ontdekt dat er online een markt voor hen is. Het is op termijn gevaarlijk voor bedrijven die internethandel uit te besteden aan grote platformen als Amazon of bol.com, maar tegelijk is internethandel op eigen kracht vaak duur. Daar liggen mogelijkheden voor bpost. Het investeert al in die markt, maar doet dat met de handrem op. De overname van het Amerikaanse Radial in 2017, dat logistieke diensten voor internethandel levert, was strategisch de juiste, al heeft bpost met 700 miljoen euro veel te veel betaald. De jongste resultaten van Radial zijn bemoedigend. Voor bpost komt het erop aan die activiteiten verder uit te bouwen en zo snel naar Europa te brengen. De nieuwe CEO zal het oude postbedrijf versneld moeten omtoveren in een bloeiende logistieke onderneming.