Wolfgang Schulz, eerste gevolmachtigde van de vakbond IG Metall Wolfsburg, is al 26 jaar actief als vakbondsman. Voordien werkte hij veertien jaar in de fabriek van Volkswagen. Nu pleit hij voor 4 % loonsverhoging en een behoud van de tewerkstelling gedurende tien jaar. De directie ziet geen ruimte voor loonsverhogingen en schrapt desnoods 30.000 banen. Schulz: "Officieel gaat het slechts om een nieuwe CAO. Maar het gaat om veel meer. We praten letterlijk over de overleving van Volkswagen."
...

Wolfgang Schulz, eerste gevolmachtigde van de vakbond IG Metall Wolfsburg, is al 26 jaar actief als vakbondsman. Voordien werkte hij veertien jaar in de fabriek van Volkswagen. Nu pleit hij voor 4 % loonsverhoging en een behoud van de tewerkstelling gedurende tien jaar. De directie ziet geen ruimte voor loonsverhogingen en schrapt desnoods 30.000 banen. Schulz: "Officieel gaat het slechts om een nieuwe CAO. Maar het gaat om veel meer. We praten letterlijk over de overleving van Volkswagen." WOLFGANG SCHULZ (IG METALL). "Ja, natuurlijk. Er is een enorme prijzenslag. Het nieuwe model van de Golf wordt door alle concurrenten torpediert. Door Italianen, Fransen, zelfs BMW bouwt een model dat concurreert. Bovendien groeit die markt niet langer. Dus proberen ze marktaandeel van anderen af te snoepen. Ook de voor ons zeer belangrijke thuismarkt slabakt door allerlei bezuinigingen bij de overheid." SCHULZ. "Die gaat aan Wolfsburg voorbij. Wij hebben sinds 1993 een werkweek van 28,8 uur. Langer kunnen we niet, want dan creëren we overproductie. We zijn niet tegen meer werk. Als er meer vraag zou zijn, zouden we langer willen werken. Niet gratis, al eisen de werkgevers dat. De lonen moeten stijgen volgens het aantal gewerkte uren. Waarom zouden we meer werken als er toch geen werk is? En nog eens gratis ook? We leven toch niet in een bananenrepubliek? Wie gratis werkt, heeft bovendien geen geld om een nieuwe Golf te kopen." SCHULZ. "Dat weet ik niet. Je moet ook kijken naar de lonen en naar de productiviteit. De productiviteit in Wolfsburg is uitstekend en we zijn zeer flexibel. We bouwen vandaag meer wagens dan tien jaar geleden. Je kan dus niet zeggen dat het te weinig is. Wat was het alternatief: 30.000 mensen op straat zetten?" SCHULZ. "Binnen het concern wordt de productie van de vijf tot zes miljoen wagens over de diverse filialen verdeeld. Die werkverdeling wordt vooraf gepland en is nu afgesloten. Ik was bij die gesprekken niet aanwezig, maar ik denk niet dat de ondernemingsraad tot een sluiting heeft besloten. Dat zou ook indruisen tegen de principes van personeelsdirecteur Peter Hartz. Een sluiting van een productiefiliaal staat niet in zijn woordenboek. Het management wil besparen op processen door een betere organisatie van productielijnen. Als daarmee de productie slanker wordt, is dat een goede zaak. Maar het mag niet neerkomen op een afbraak van tewerkstelling." SCHULZ. "Die heb je vandaag overal. Je moet nu eenmaal uitbesteden als het bedrijfseconomisch niet anders kan. Wir sind als IG Metall kein Betonkopf. Maar die toeleveranciers moeten wel in de buurt blijven. Je kan dat toch niet verplaatsen naar Tsjechië? Bij ons zijn de toeleveranciers gegroepeerd in Autovision, een joint venture tussen de stad Wolfsburg en Volkswagen. Het is een industriepark met toeleveranciers, met eigen CAO's. Op die manier werden de voorbije zes jaar 22.000 nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. En dus niet met de goedkoopst mogelijke lonen." W.R. W.R.