Het luxemerk Daimler

Daimler -- met de merken Mercedes, Smart en Maybach -- is de afgelopen jaren harder getroffen dan Audi of BMW. De verkoop in Europa daalde met 20 procent. Dat was vooral te wijten aan het beperkte en klassieke aanbod van SUV's van de groep. Maar Daimler heeft ingezien dat zijn modellen verouderd zijn en is overgegaan tot een grondige opfrissing van zijn gamma, met dit jaar de lancering van de CLA en GLA. Anders dan BMW is Daimler minder afhankelijk van China, waar het slechts 14 procent van zijn volumes verkoopt. Het aandeel noteert tegen een verwachte koers-winstverhouding van 13 m...

Daimler -- met de merken Mercedes, Smart en Maybach -- is de afgelopen jaren harder getroffen dan Audi of BMW. De verkoop in Europa daalde met 20 procent. Dat was vooral te wijten aan het beperkte en klassieke aanbod van SUV's van de groep. Maar Daimler heeft ingezien dat zijn modellen verouderd zijn en is overgegaan tot een grondige opfrissing van zijn gamma, met dit jaar de lancering van de CLA en GLA. Anders dan BMW is Daimler minder afhankelijk van China, waar het slechts 14 procent van zijn volumes verkoopt. Het aandeel noteert tegen een verwachte koers-winstverhouding van 13 met een premie tegenover de sector. Die is te verklaren door de matige cijfers van zijn gamma bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens, bestelwagens en bussen). ADVIES: KOPEN Volkswagen is zonder twijfel de referentie op Europees en zelfs wereldwijd niveau, met een groot gamma merken zoals Seat, Skoda, VW, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, Bugatti en de vrachtwagenmerken Man en Scania. De groep kan haar ontwikkelingskosten perfect beheren dankzij de gedeelde platformen. De afhankelijkheid van de winsten van Audi en Porsche in China wordt gecompenseerd door het vooruitzicht van een margeherstel in Europa van de merken in het goedkope en middensegment (Seat, Skoda, VW). Volkswagen noteert tegen nauwelijks 9,5 keer de verwachte winst voor dit jaar. ADVIES: KOPEN Peugeot begint dit jaar uit het dal te klimmen. De nieuwste modellen (de Citroën C4 Picasso, Peugeot 2008 en 308) worden goed onthaald, en Peugeot boekt eindelijk vooruitgang in China, hoewel het daar ondervertegenwoordigd blijft. Het is op zoek naar een partner voor een alliantie. Volgens de geruchten overweegt Peugeot een grote kapitaalverhoging door te voeren, om zijn Chinese partner Dongfeng een belang te laten nemen in het bedrijf. Ook de Franse overheid stapt mogelijk in, om de nationale verankering van de groep te verzekeren. Dat kan wel een belemmering vormen voor het herstructureringsproces. Peugeot blijft fundamenteel zwak gewaardeerd, met een kapitalisatie die vijf keer minder groot is dan die van Renault en 22 keer minder groot dan die van Volkswagen. Kortom: het potentieel is groot, maar de onzekerheden zijn talrijk. ADVIES: (SPECULATIEF) KOOPWAARDIG België blijft via toeleveranciers sterk aanwezig in de autobranche. Melexis, dat is gespecialiseerd in halfgeleiders voor de autosector, is zonder twijfel het meest belovende bedrijf, maar de koers is al verdubbeld sinds vorig jaar. Het aandeel is daardoor te duur. Recticel, een specialist in polyurethaanschuim, produceert onder meer materiaal voor stoelen en interieurbekleding voor auto's. Het aandeel is zeer goedkoop (7,8 keer de winst over 2012), maar er hangt Recticel nog altijd een hoge boete van de Europese Commissie voor kartelvorming boven het hoofd. De isolatieafdeling heeft bovendien te lijden onder de vertraging van de bouwsector in verscheidene Europese landen. ADVIES: KOPEN VOOR DE LANGE TERMIJN