Onverwachte stunt

Sensatie op de Motorshow in Detroit : General Motors begint nog dit jaar met de serieproduktie van de eerste elektrische auto.

In 1990 werd in de Verenigde Staten de Clean Air Act afgekondigd, gevolgd door het California Low Emission Vehicle Program met de bepaling dat het aantal milieuvriendelijke auto’s elk jaar opgedreven moet worden. In de overgangsfaze zijn drie types voorzien : Low Emission Vehicles, Ultra Low Emission Vehicles en Zero Emission Vehicles. Binnen vastgestelde termijnen moeten alle konstrukteurs een bepaald percentage nieuwe wagens leveren die aan deze normen voldoen.

General Motors, Ford en Chrysler voerden gezamenlijk aktie om de invoering van de strenge reglementering uit te stellen. Hun argumenten : de technologie is nog niet ver genoeg gevorderd en de investeringskosten zijn niet haalbaar. De aankondiging dat GM nog dit jaar de eerste elektrische auto in serie zal produceren, zorgde dan ook voor sensatie tijdens de Motorshow in Detroit.

De basisproblematiek van de elektrische auto is verre van opgelost : de aktieradius is te klein, het opladen duurt te lang, de akku’s zijn te zwaar, te duur en niet recycleerbaar. En nu slingert GM een steen in de milieu-kikkerpoel met de lancering van de EV1. De wagen wordt voorlopig niet geëxporteerd, maar zijn verschijning zal zeker de Europese en Japanse konstrukteurs onder druk zetten.

De EV1 is een gestileerde sportcoupé met plaats voor twee personen en hun bagage. Hij is gebaseerd op de Chevrolet Impact, een prototype dat GM ooit met toeters en bellen voorstelde in Brussel. Het grote pluspunt is dat het gaat om een auto die specifiek ontworpen werd als een puur elektrisch voertuig, in tegenstelling tot de meeste (Europese) elektrische wagens die afgeleid zijn van een model met konventionele verbrandingsmotor.

In de herfst van dit jaar zal de EV1 te koop zijn in Los Angeles, San Diego, Phoenix en Tucson. Volgend jaar lanceert GM in alle Amerikaanse staten de S10, de eerste elektrische “pickup truck”. De EV1 heeft een gelijmd en gelast aluminium chassis, waaraan een koetswerk van kunststof is bevestigd. De energie wordt geleverd door 26 loodzuurbatterijen, die volgens GM een levensduur hebben van meer dan 150.000 km en volledig recycleerbaar zijn. De akku’s zijn in de verkoopprijs inbegrepen en worden door GM onderhouden.

Op de Motorshow in Detroit verklaarde een topman van General Motors dat GM graag in de geschiedenisboeken opgenomen wil worden als de eerste konstrukteur die een echte elektrische auto op de markt heeft gebracht. En dat zal dan wel de verklaring zijn voor deze onverwachte stunt.

PATRICK OP DE BEECK

General Motors EV1 De eerste in serie geproduceerde elektrische auto zal nog voor het eind van dit jaar te koop zijn in de Verenigde Staten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content