Na zijn marketingstudies aan Vlekho in Brussel, wilde Nicolas Uyttenhove (32) naar het buitenland om er aan ontwikkelingssamenwerking te doen. "Maar ik had op dat moment nog niet veel te bieden," vertelt hij. In 1998 gaat hij als junior productmanager aan de slag bij Campbell's. Een jaar later maakte hij de overstap naar Sara Lee als productmanager voor merken als Vapona en Ambi Pur. Hij was enige tijd verantwoordelijk voor Vapona op Beneluxniveau en w...

Na zijn marketingstudies aan Vlekho in Brussel, wilde Nicolas Uyttenhove (32) naar het buitenland om er aan ontwikkelingssamenwerking te doen. "Maar ik had op dat moment nog niet veel te bieden," vertelt hij. In 1998 gaat hij als junior productmanager aan de slag bij Campbell's. Een jaar later maakte hij de overstap naar Sara Lee als productmanager voor merken als Vapona en Ambi Pur. Hij was enige tijd verantwoordelijk voor Vapona op Beneluxniveau en werd vervolgens senior brandmanager Sara Lee Households & Bodycare. Eigenlijk zat Uyttenhove bij Sara Lee als marketeer op de juiste plek. Hij koos immers uit passie voor marketing. "Het commerciële gedeelte trok me aan, het verkopen, het benaderen van consumenten. Dat commerciële heb ik van thuis uit meegekregen: mijn vader heeft een bedrijf van import en export in katoenstoffen."Maar na enkele jaren werkervaring kriebelde het weer om iets in de ontwikkelingssector te doen. "Ik heb in mijn leven veel geluk gehad en veel meegekregen," vertelt Uyttenhove. "Ik wilde daarom iets teruggeven. Bij Sara Lee stond ik voor een nieuwe carrièrestap. Ik zou dan weer voor een paar jaar vertrokken zijn." Hij nam ontslag, zegde zijn appartement op, verkocht zijn auto en ging op zoek naar een ontwikkelingsproject. Dat vond hij bij Missions Etrangères de Paris. Hij trok naar Mauritius om de mensen in de krottenwijken te helpen. Kwam zijn marketingachtergrond daar van pas? "Marketing op zich niet, management wel. Het kwam erop neer problemen aan te pakken, te organiseren. Daar had ik een goede background voor."Na een jaar kwam hij terug naar België en vond een baan bij Goodyear Dunlop, een totaal andere wereld. Banden zijn lowinvolvementproducten: de meeste mensen weten nauwelijks welk merk ze hebben. "We willen de consument bewustmaken van het belang van banden. Het is het enige raakvlak met de weg. Het is mijn taak dat rubber in de picture te zetten," aldus Uyttenhove. Wat betekende zijn jaar ontwikkelingssamenwerking in de sollicitatiegesprekken? "Het toont durf en ondernemingszin aan. Maar het geeft vooral waarde aan je mens-zijn, niet zozeer aan je cv." IS: marketingcoördinator Belux van Goodyear Dunlop Tires. WAS: ontwikkelingswerker en senior brandmanager van Sara Lee. VRIJE TIJD: squash, lezen, reizen. AvP