Ontex komt met ambitieuze strategische update

CEO Esther Berrozpe en de nieuwe financieel directeur Peter Vanneste hebben tijdens een strategische update hun plannen voor Ontex gepresenteerd. Ze geven de indruk dat ze de producent van hygiëneproducten voor baby’s (luiers), vrouwen (tampons) en senioren (incontinentieproducten) weer op de rails kunnen krijgen tegen 2023. Al was er geen duidelijkheid over wat met de activiteiten in Brazilië zal gebeuren, waren er nog geen volledige details over de herfinanciering en komt er nog een tweede strategische update eind dit jaar met de doelstellingen voor de lange termijn.

Er komt een nieuwe organisatie. Ontex krijgt twee in plaats van drie divisies: een voor Europa en een voor de rest van de wereld. In Europa ligt de klemtoon op het terugwinnen van contracten. In Noord-Amerika is de ambitie het significante groeipotentieel, vooral in incontinentieproducten, beter te benutten. Daarvoor komt er een nieuwe productiefaciliteit in de Amerikaanse staat North Carolina. Voor de opkomende landen ligt de nadruk op winst.

Tegen eind dit jaar moet Ontex 60 miljoen euro besparen en 120 miljoen euro tegen 2023. De overheadkosten moeten terug naar het niveau van 2016, de productiviteit moet jaarlijks met minimaal 2 procent stijgen en de capaciteitsbezetting van de fabrieken moet verbeteren.

De maatregelen moeten tegen 2023 zorgen voor een vergelijkbare omzetgroei van 2 à 3 procent. Nu is er geen omzetgroei. De ebitda-marge (bedrijfskasstroom tegenover omzet) moet van 10 naar 12,5 à 13,5 procent, en de schuldgraad (netto financiële schuld tegenover bedrijfkasstroom) van 4 naar minder dan 3.

Ontex komt met ambitieuze strategische update
© BELGA

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content