S chweppes staat al lang niet meer alleen voor tonic. De groep Cadbury Schweppes bouwde door overnames en innovatie de jongste jaren een breed frisdrankengamma op, met naast de grote kinineklassieker ook merken als Gini, Orangina en Dr. Pepper. Het Belgische filiaal bedient met deze frisdranken drie klantengroepen: de horeca, de grote retailketens en de cold drink market, de markt van snackbars, frituurzaken, benzinestations, nachtwinkels en dagbladhandels. "Die laatste groep is erg belangrijk vo...

S chweppes staat al lang niet meer alleen voor tonic. De groep Cadbury Schweppes bouwde door overnames en innovatie de jongste jaren een breed frisdrankengamma op, met naast de grote kinineklassieker ook merken als Gini, Orangina en Dr. Pepper. Het Belgische filiaal bedient met deze frisdranken drie klantengroepen: de horeca, de grote retailketens en de cold drink market, de markt van snackbars, frituurzaken, benzinestations, nachtwinkels en dagbladhandels. "Die laatste groep is erg belangrijk voor ons," vertrouwt IT-directeur Matthias Verberckmoes ons toe. "Dat kanaal biedt heel wat mogelijkheden om nieuwe frisdranksmaken vlotter te lanceren. Consumenten proberen er sneller nieuwe producten uit." Aanvankelijk werd de cold drink market aangeboord via distributeurs, maar nu beheert Schweppes zelf die interessante markt. Na overleg met de distributeurs werden 7000 van de meer dan 20.000 verkooppunten uitgekozen. Schweppes zette er vier verkopers in die bij de uitbaters langsgaan en twee medewerkers die de opvolging verzorgen vanuit het callcenter in Genval. Verberckmoes: "Verkopers en callcenter-medewerkers moeten op de hoogte zijn van mekaars acties. Eerst werkten we met papier en fax. Op het ogenblik dat de overgetypte informatie uiteindelijk in de bedrijfssystemen terechtkwam, was ze achterhaald en vaak ook onjuist." Begin 2003 bood de zakcomputer (spreek uit: pda) soelaas. Het jonge Edingse bedrijf Euremis zette voor Schweppes een mobiele oplossing op: de vier verkopers kregen een pda mee met een speciale software, aangepast aan het klantenbezoek. Elke avond synchroniseert de verkoper de gegevens van zijn bezoeken via ADSL met het bedrijfssysteem. Op het bedrijf worden de bestellingen die de verkoper opgetekend heeft, gegroepeerd en automatisch per fax doorgestuurd naar de juiste distributeur. De informatica-investering werd in nauwelijks zes maanden terugverdiend en het volume over 2003 steeg met zowat 40 %. Het aantal klantenbezoeken per dag steeg van acht naar veertien per verkoper. Daar zal de integratie van een gps-navigatiesysteem in de pda ook wel voor gezorgd hebben. "Met al die gegevens kunnen we ook interessante analyses uitvoeren, die als basis dienen voor latere acties."De interesse van de andere bedrijfsafdelingen kon niet uitblijven. In november 2003 gingen ook de zeven horecaverkopers aan de slag met de pda. Verberckmoes: "In horecazaken is het moeilijk om je product geplaatst te krijgen. Met de pda-oplossing kunnen we doelgerichte informatie bijhouden over de horecazaken, zodat we ook beter promotiemateriaal kunnen plaatsen." De mobiele horecaverkopers mikken vooral op trendy zaken: daar willen ze de Schweppes-producten meer en meer in exotische cocktails zien verdwijnen. Ondertussen werkte Euremis aan een nieuwe mobiele softwaretoepassing voor de grootdistributie. Daarmee kunnen begin 2005 ook de verkopers in de retailafdeling aan het werk. Verberckmoes: "Door het succes van onze projecten onderzoeken nu andere Schweppes-landen verkoopoplossingen met de pda."Tim Nagels