In december 2018 nam Daisy Plas het Belgische kledingmerk Hampton Bays over van Damartex. Dat bedrijf was sinds het najaar van 2016 de eigenaar van Andres, waar Hampton Bays een merk was naast Xandres. Hamtpon Bays paste niet in het concept van Damartex. Daisy Plas, die al sinds 2006 werkte als brandmanager en designer voor Hampton Bays, besliste het merk over te nemen. Na een overgangsjaar markeren de zomer- en wintercollecties van 2020 de nieuwe start.
...

In december 2018 nam Daisy Plas het Belgische kledingmerk Hampton Bays over van Damartex. Dat bedrijf was sinds het najaar van 2016 de eigenaar van Andres, waar Hampton Bays een merk was naast Xandres. Hamtpon Bays paste niet in het concept van Damartex. Daisy Plas, die al sinds 2006 werkte als brandmanager en designer voor Hampton Bays, besliste het merk over te nemen. Na een overgangsjaar markeren de zomer- en wintercollecties van 2020 de nieuwe start. "We werken al een jaar aan die collecties", zegt Daisy Plas. "Met die voor de winter van 2020 kan ik het merk tonen zoals ik het wil: met wat meer kleur en gewaagder. We tonen daarmee dat Hampton Bays er weer staat." "Het eerste jaar heb ik vooral aan het team gewerkt. Na de overname waren we nog maar met vijf. We moesten efficiënt werken. We zijn dan ook gestart met de nieuwe collecties. In 2019 waren die nog van Andres, maar de collectie van de zomer van 2020 is bij ons getekend." Hoe hebt u de overname gefinancierd? DAISY PLAS. "Ik heb een paar financiers gevonden. Een stuk komt van mij." Hampton Bays heeft geen eigen winkels. PLAS. "Nee, we hadden een hoekje in de Xandres-winkels. Ik had gehoopt dit jaar een pop-upwinkel op te zetten in Gent, maar door de coronacrisis is dat niet doorgegaan. JBC en Torfs hebben een licentie van ons, maar voor de dameskleding blijven we werken met zelfstandige boetieks. Meer en meer winkels contacteren ons om onze producten te verdelen. Ons merk begint weer te leven." Hoe hebt u de eerste lockdown dit jaar verwerkt? PLAS. "Begin 2020 hebben we mooi op tijd kunnen leveren. De verkoop kwam al vroeg op gang. Daardoor zijn de verkoopcijfers mooi gebleven. Naast geklede stukken mikken we op comfortabele kledij. Die is ideaal om thuis te werken. De wintercollectie van 2020-2021 hebben we half augustus al geleverd en dat heeft de verkoop geholpen. Met de tweede lockdown hadden we al wat ervaring en de winkels kunnen hun webshops weer gebruiken. We hebben zelf een webshop, maar daar bieden we niet alles aan. We willen niet concurreren met de boetieks." Waar produceert u? PLAS. "Het grootste deel in Europa: Portugal, Roemenië, Polen, Italië." Waren daar problemen door corona? PLAS. "De wintercollectie van 2020 is wat later geleverd, maar dat heeft niemand gemerkt. De problemen waren wel voelbaar voor ons: in Portugal is de patroonafdeling in quarantaine geweest. We moeten veel communiceren met de producenten. Het blijft spannend." Heeft u uw doelstellingen voor 2020 gehaald? PLAS. "Grotendeels wel. We hadden realistische plannen. Groei kun je niet forceren." Hoe brengt u de collecties onder de aandacht? PLAS. "We posten dagelijks op Instagram. Daar kunnen de klanten nieuwe silhouetten zien. Onze website wordt elke dag bezocht. We hebben een persbureau ingeschakeld voor interviews en voor het uitlenen van kleding voor fotoshoots."