In een jaar is het aandeel van abonnementen voor producten en diensten die online worden afgesloten in België bijna verdubbeld. Bijna 3,4 procent van alle online-uitg...

In een jaar is het aandeel van abonnementen voor producten en diensten die online worden afgesloten in België bijna verdubbeld. Bijna 3,4 procent van alle online-uitgaven in België gaat naar een abonnement. Dat blijkt uit een analyse van de transactieverwerker Mastercard. Door de pandemie kregen boodschappendiensten zoals HelloFresh en streamingdiensten zoals Netflix de wind de zeilen. Mastercard ziet een bredere trend. Wereldwijd wordt in zowat alle sectoren geëxperimenteerd met online-abonnementsformules, van autoverhuur tot virtuele fitnesscoaching. Mastercard ziet ook opvallende verschillen. Digitale voorlopers als de Verenigde Staten, China en Zweden zitten qua aandeel in de buurt van België. Israël is dan weer de absolute koploper. Maar liefst 1 op de 5 euro die er wordt uitgegeven, gaat naar een online-abonnement.