Heel wat ondernemers klagen over het aanbod van de netwerkorganisaties. Ze zeggen zich niet meer te herkennen in het clichébeeld van de workaholic die focust op zo veel mogelijk omzet halen. Rubicon biedt een alternatief, met mento...

Heel wat ondernemers klagen over het aanbod van de netwerkorganisaties. Ze zeggen zich niet meer te herkennen in het clichébeeld van de workaholic die focust op zo veel mogelijk omzet halen. Rubicon biedt een alternatief, met mentoren en klankbordsessies. Het concept, opgericht door Mathias Lamiroy, Nicolas De Coster en Stefaan Bonte, slaat aan. De afgelopen maanden maakten 170 ondernemers zich lid. Er kunnen er nog wat bij, maar meer dan 250 moeten het er niet worden, omdat dat het gemeenschapsgevoel zou beknotten. Wat opvalt, is dat persoonlijke groei centraal staat: er is bijvoorbeeld een groeiprogramma. Dat is niet gericht op de cijfers, maar op de mens achter de ondernemer. Het gaat om samen nadenken, persoonlijke competenties ontwikkelen, kijken hoe je impact kunt hebben op je omgeving en werken aan een goede mindset. "Soms ben ik zo gefocust op mijn werk dat ik al eens in de verleiding kom om een netwerkmoment over te slaan, maar net dan beslis ik toch te gaan. Omdat er dan ruimte vrijkomt in je hoofd en je uit je tunnelvisie wordt getrokken", zegt Saar Dietvorst (op de foto), een van de ondernemers die zich al hebben ingeschreven.