Keer nooit terug naar uw eerste lief. De kwaliteit van de herinnering is altijd sterker dan de realiteit bij het weerzien." De uitspraak typeert Mark Vanmoerkerke (55) ten voeten uit. De potige Oostendenaar is even welbespraakt als flamboyant. Onze vraag was of hij na de verkoop van zijn vakantieparkenbedrijf Sunparks van plan was om aan de boom van de Belgische reissector te schudden. Neen dus. Zeg nooit nooit, maar Vanmoerkerke heeft het wel gehad met de toerismebranche.
...

Keer nooit terug naar uw eerste lief. De kwaliteit van de herinnering is altijd sterker dan de realiteit bij het weerzien." De uitspraak typeert Mark Vanmoerkerke (55) ten voeten uit. De potige Oostendenaar is even welbespraakt als flamboyant. Onze vraag was of hij na de verkoop van zijn vakantieparkenbedrijf Sunparks van plan was om aan de boom van de Belgische reissector te schudden. Neen dus. Zeg nooit nooit, maar Vanmoerkerke heeft het wel gehad met de toerismebranche. Vanmoerkerke is een gepassioneerde kunstverzamelaar, golfer en gewezen basketbalinternational. Hij streek van het Franse Pierre & Vacances zo'n 150 miljoen euro op voor Sunparks. Wat hij met het geld zou doen? Oppotten alvast niet. Op zoek gaan naar 'bedrijven met opvolgings- of maturiteitsproblemen of bedrijven die extra middelen, energie of passie nodig hebben'. Een durfkapitalist wil hij zich niet horen noemen. De bedrijven die Vanmoerkerke beoogt, moeten zich al bewezen hebben en hun stekje op de markt hebben verzekerd. Eind vorige week raakte bekend dat een groep investeerders rond Vanmoerkerke de fors verlieslatende Brugse snoepproducent Confiserie Kathy heeft overgenomen. Voor Vanmoerkerke is dat de eerste investering sinds de verkoop van Sunparks, maar zeker niet de laatste. Ondernemen zit hem gewoon in het bloed. Met een stevige scheut adrenaline erbovenop. Als baas van Sunparks had hij geen rustdag en surfte hij op een hoog werkvolume. De workaholic is een vat vol emoties. Gérard Brémond, de grote baas van Sunparkskoper Pierre & Vacances, kan ervan meespreken. "Een meer explosief temperament", zei hij fijntjes over Vanmoerkerke. Dat temperament en die gedrevenheid maakten dat Vanmoerkerke als twintiger niet alleen licentiaat economie aan de KU Leuven werd en een MBA aan de universiteit van Denver op zak stak. Hij bracht het tegelijk tot leider en spelverdeler van eersteklasser Sunair Oostende en van de nationale basketbalploeg. "Veel trager dan de anderen, maar iets slimmer", zei Vanmoerkerke zelf. De sport leerde hem ook nederigheid. "Basketbal is een ploegsport. Als je de bal niet geeft, krijg je hem ook niet terug." Vandaag is golfen zijn sport, en samen met de beeldende kunsten zijn grootste hobby. De liefde voor kunst springt ook meteen in het oog bij een bezoekje aan zijn modern luxeappartement op een steenworp van de Oostendse zeedijk. In zijn kunstverzameling toont Vanmoerkerke zich wél een durfkapitalist. Hij kocht in de buurt een oude vliegtuigloods waar hij al ruim duizend kunstwerken heeft ondergebracht. ("Ik heb niet genoeg muren meer en schilderijen moeten hangen.") "Je koopt honderd werken. Hopelijk zitten er tien goede bij die de schade van de negentig andere afbetalen", zei hij eerder over die kunstinvesteringen. De verziekte relatie met zijn vader Rudolf, de legendarische stichter van het vroegere beursgenoteerde toerisme-imperium Sun International, is al lang een publiek geheim. De vader verkocht Sun liever dan het te laten leiden door de zoon. Dat veroorzaakte kortsluiting tussen de twee stalen karakters. De relatie met zijn eigen kinderen William en Olivia verloopt heel wat rimpellozer. De gelouterde Vanmoerkerke gaf hen zijn levensles mee, gebaseerd op een rede van een al even gepassioneerde ondernemer, Applebaas Steve Jobs. "Doe niet te veel wat anderen van je verwachten, maar doe dingen die je gelukkig zullen maken." (T) Bert Lauwers