De Antwerpse Karin Hanssen is een van die ondergewaardeerde Belgische kunstenaressen die worden gerespecteerd onder collega-artiesten en belangrijke verzamelaars, maar die nog te weinig bekend zijn bij het grote publiek. Voor wie haar werk nog niet kent, is haar expo in Mechelen de ideale kennismaking. De show in De Garage bundelt werken van de afgelopen 25 jaar.

Hanssen is bijna evenveel activist als kunstenares: in haar werk, dat vaak gebaseerd is op oude foto's of andere beelden, breekt ze een lans voor de positie van de vrouw. Ze confronteert de kijker met seksisme of hoe stereotiep vrouwen in beeld worden gebracht. Haar strategie is verwant aan die van Luc Tuymans: ze kaart een historisch of maatschappelijk probleem aan door een wantrouwen voor beelden aan te wakkeren. Ook de manipulatieve manier waarop ze haar beelden kadreert, is verwant met Tuymans.

Onder haar prachtig geschilderde, schijnbaar onschuldige werken schuilt een minder fraaie werkelijkheid: die van genderongelijkheid en mannelijke dominantie. Als feministe vindt Hanssen dat het haar rol is die uitdagingen subtiel en subliem te verwerken in een gelaagd oeuvre.

Karin Hanssen, Returning the Gaze / The Borrowed Gaze, tot 1 september in De Garage in Mechelen