Tussen de twaalfde en de achttiende eeuw verbleven keizer Karel en het kruim van de Europese adel in het reusachtige Coudenbergpaleis. Tot het noodlot toesloeg en een brand het prachtige gebouw verwoestte. De resten die intact bleven, verdwenen onder de grond. Daardoor is het voormalige pal...

Tussen de twaalfde en de achttiende eeuw verbleven keizer Karel en het kruim van de Europese adel in het reusachtige Coudenbergpaleis. Tot het noodlot toesloeg en een brand het prachtige gebouw verwoestte. De resten die intact bleven, verdwenen onder de grond. Daardoor is het voormalige paleis nu een archeologische site, die bestaat uit een netwerk van gewelfde gangen, zalen en verborgen kamers. Bijna vijfhonderd jaar geleden was Albrecht Dürer, de beroemde schilder en etser uit Neurenberg, op bezoek in het paleis om er de Azteekse voorwerpen te bewonderen die conquistador Hernán Cortés naar keizer Karel had gestuurd. De zomerexpo in de ondergrondse ruimtes van het paleis reconstrueert het parcours dat die voorwerpen uit een toen vrijwel ongekend gebied hebben afgelegd. Ook de manier waarop ze door westerlingen - zonder kennis van hun functie of waarde - werden waargenomen, komt aan bod. Als brug naar het heden integreert de Venezolaanse, maar in Brussel gevestigde kunstenares Sabrina Montiel-Soto haar visie op de curiosa en het historische verhaal. Ze vond daarvoor zowel inspiratie in het universum van Dürer, bij Karel V als in de pre-Spaanse culturen. Terwijl de oorspronkelijke schat helaas verloren is gegaan, nodigen die nieuwe artefacten de toeschouwers uit om hun verbeelding te laten werken en weg te dromen naar een ver verleden.