Audi Q4 e-tron, Peugeot e-208, Polestar 2, het Chinese Nio en nog andere: op het recente Autosalon van Genève werd duidelijk dat de automerken massaal inzetten op elektriciteit. Ze kunnen ook niet anders, want de almaar strengere...

Audi Q4 e-tron, Peugeot e-208, Polestar 2, het Chinese Nio en nog andere: op het recente Autosalon van Genève werd duidelijk dat de automerken massaal inzetten op elektriciteit. Ze kunnen ook niet anders, want de almaar strengere emissienormen die Europa oplegt, zetten hen het mes op de keel. Bij overtredingen zullen miljoenenboetes volgen. Omdat in de nabije toekomst rekening wordt gehouden met de gemiddelde uitstoot van het volledige gamma van een merk, moeten straks massaal elektrische auto's worden verkocht, aangezien die dat gemiddelde met hun nuluitstoot onder de wettelijke drempel kunnen houden. Het veroorzaakt grote spanningen bij de constructeurs. Straks is het aanbod er natuurlijk wel, in zowat alle segmenten, maar niemand weet in welke mate de consument zal toehappen. Bij nogal wat analisten viel in de coulissen van Genève te horen dat de vraag niet alleen kleiner zal zijn dan het aanbod, maar ook en vooral kleiner dan de behoefte van de merken om elektrische auto's te slijten en zo de Europese emissienormen te halen. Dat zou ertoe kunnen leiden dat elektrische auto's over een paar jaar onder de prijs worden verkocht.