Vlaams-Brabant is het territorium van Colruyt Group. De dochterbedrijven van de Halse grootgrutter zijn niet weg te slaan uit de Gazellen-rankings, de jaarlijkse lijst van groeibedrijven van Trends, en al evenmin uit deze provinciale top. DATS 24 staat voor Discount Automatic Tanking Service, de 24 duidt aan dat de stations dag en nacht open zijn. Het bedrijf is doordrongen van het DNA van Colruyt Group: duurzaamheid, dienstbaarheid en lage prijzen.
...

Vlaams-Brabant is het territorium van Colruyt Group. De dochterbedrijven van de Halse grootgrutter zijn niet weg te slaan uit de Gazellen-rankings, de jaarlijkse lijst van groeibedrijven van Trends, en al evenmin uit deze provinciale top. DATS 24 staat voor Discount Automatic Tanking Service, de 24 duidt aan dat de stations dag en nacht open zijn. Het bedrijf is doordrongen van het DNA van Colruyt Group: duurzaamheid, dienstbaarheid en lage prijzen. De keten was in 1972 de eerste die de formule van onbemande tankstations lanceerde in België. Momenteel zet de groep zwaar in op CNG (compressed natural gas, aardgas voor voertuigen): 16 van de 25 CNG-stations in België dragen het DATS 24-logo. "Tegen maart 2018 bouwen we een nationaal netwerk van 65 CNG-stations uit", vertelt Raf Flebus, businessunitmanager van DATS 24 in België. Hij vermoedt dat er tegen dan ongeveer evenveel CNG-vestigingen bij de concurrenten te vinden zullen zijn. Binnen Colruyt Group rijden nu al meer dan 300 CNG-voertuigen. "Als er voldoende CNG-voertuigen rondrijden, kan de technologie zonder subsidies verder. Momenteel is het wel een beetje een kip-of-eiverhaal, waarbij wij veel inspanningen doen om een netwerk uit te bouwen, zonder dat het al veel volume oplevert. Er is behoefte aan een eenduidige nationale wetgeving en daarnaast moet het publiek vooral bewust worden gemaakt: een wagen op aardgas stoot 95 procent minder fijn stof uit dan een auto op diesel of benzine, en bovendien is aardgas veel goedkoper." In België telt de keten 105 tankstations -- 109 tegen eind dit jaar -- waar dit jaar zowat 575 miljoen liter brandstoffen wordt verkocht. In Frankrijk zijn er een veertigtal, maar die vallen onder de verantwoordelijkheid van de winkeltak. Flebus: "Frankrijk is een andere markt. De helft van de tankstations hoort daar bij de dienstverlening van een supermarkt." Makro heeft in ons land enkele winkels met een vergelijkbaar concept, maar DATS 24 kiest bewust voor de uitbouw van een eigen merk. "Wij doen bewustmakingsacties over veiligheid naar de klanten, we volgen al jaren de strengste milieuwetgeving. We zijn ook begonnen met een rebranding: de komende drie jaar verschijnt op alle stations ons nieuwe groen-blauwe logo." Ongeveer drie op de vier tankstations bevinden zich op een site van Colruyt Group. Met 621,1 miljoen euro is de keten goed voor 6 procent van de omzet van de Colruyt Group. "Voor onze klanten bieden de stations een toegevoegde waarde: ze kunnen tanken combineren met boodschappen doen. Ik vermoed dat het percentage stations dat naast een winkel ligt, eerder terug naar 80 procent dan naar 70 procent zal gaan." Dat resulteert in een mooie groei. Elk jaar gaan gemiddeld zeven nieuwe tankstations open. Dat is opmerkelijk op een markt die verder versnippert. "Op basis van onze huidige succescriteria denken we dat er ruimte is voor een tweehonderdtal stations in België." Die groei maakt dat de omzet in 2014 toch nog klom naar 621,1 miljoen euro, hoewel de olieprijs lager lag dan het jaar tevoren. Als het zware vervoer niet wordt meegerekend, claimt de keten een marktaandeel van 7,5 procent. De laatste jaren wordt ook de markt van de bedrijven intensief bewerkt. "Met onze Fleet Card spreken we nu vooral kmo's aan. Voor ons is dat een groeisector. Maar we merken toch dat ook grotere bedrijven, die traditioneel via leasingmaatschappijen bij de majors terechtkwamen, die leasingcontracten uit elkaar durven te halen. Dan komen wij steeds meer in beeld." De 41 personeelsleden die rechtstreeks voor de groep werken, bemannen in de eerste plaats het callcenter en zorgen voor het onderhoud. Doordat ze ongeveer duizend bezoeken per maand uitvoeren, zijn ze ook het eerste contactpunt met de klant. Daardoor kunnen ze soms ook preventief anticiperen op mogelijke technische incidenten. Luc Huysmans"Tegen maart 2018 bouwen we een nationaal netwerk van 65 CNG-stations uit"