Philippe Piessens is een nieuwe, discrete speler in de Belgische kunstwereld. Tijdens zijn carrière in de Londense financiële wereld begon hij kunst te verzamelen. Na zijn terugkeer in België startte hij een thuisgalerie in Antwerpen, waar hij een paar keer per jaar een v...

Philippe Piessens is een nieuwe, discrete speler in de Belgische kunstwereld. Tijdens zijn carrière in de Londense financiële wereld begon hij kunst te verzamelen. Na zijn terugkeer in België startte hij een thuisgalerie in Antwerpen, waar hij een paar keer per jaar een verkooptentoonstelling houdt. Tegelijk dealt Piessens naoorlogse kunst op de secundaire markt: hij helpt verzamelaars die bepaalde kunstwerken zoeken of discreet op de markt willen brengen. In zijn galerie kiest hij nooit voor de gemakkelijkste weg: hij brengt artiesten van museaal en kunsthistorisch belang die alleen in een kleine kring bekend zijn. Deze week opent hij een expo over de naoorlogse Hongaarse avant-garde van de school van Pécs. Door hun isolement achter het IJzeren Gordijn konden die artiesten vrijuit creëren in allerlei disciplines. Niet zelden is hun werk daarom strijdbaar, radicaal en avant-gardistisch. Pécs was belangrijk als broedplaats voor vernieuwing, maar de aandacht van de kunstmarkt is recent. Enkele galeries en musea in Boedapest, Wenen en New York zetten er al baanbrekende shows over op. De expo van Piessens is een primeur voor het Belgische verzamelaarspubliek, dat kan kennismaken met werk dat ontstond tussen 1969 en 1980.