Alle onderzoeken en statistische gegevens onderstrepen het: de virtuele handel of e-commerce is aan het boomen. Ook de toeristische sector schakelt over op het nieuwe medium. Om de maand spuien Amerikaanse specialisten cijfers over de on line-handel. Maar uit de gegevens blijkt dat managers, kader- en directieleden veeleer huiverachtig staan tegenover het rechtstreeks, elektronisch vastleggen van zakenreizen.
...

Alle onderzoeken en statistische gegevens onderstrepen het: de virtuele handel of e-commerce is aan het boomen. Ook de toeristische sector schakelt over op het nieuwe medium. Om de maand spuien Amerikaanse specialisten cijfers over de on line-handel. Maar uit de gegevens blijkt dat managers, kader- en directieleden veeleer huiverachtig staan tegenover het rechtstreeks, elektronisch vastleggen van zakenreizen.Autoverhuurders die on line werken zult u niet horen klagen, sommige hotels evenmin. Maar het loopt niet zo goed met de boekingen van vluchten, vooral die met een stop of een internationaal traject. Voor de autoverhuur bestaat een zekere loyauteit - aan bijvoorbeeld Avis of Europcar. Hetzelfde geldt voor hotelkamers. Omdat de producten of diensten gekend zijn - in veel gevallen ook de prijzen - worden ze veel makkelijker langs elektronische weg gekocht. Moeilijker wordt het met luchtvaarttickets. De trouw aan één vervoerder is minder groot, ook al omdat niet elke luchtvaartmaatschappij alle bestemmingen bedient op alle mogelijke en onmogelijke uren.De IT-wereld belooft de hemel op aarde. Maar de realiteit valt heel anders uit. Rechtstreeks tickets via de computer bestellen - dus niet via een interne dienst of een intranet - is vaak complex en hopeloos ingewikkeld.Zoekmachines om het Internet af te speuren, zijn dikwijls niet accuraat genoeg en de gehaaste klant verliest eindeloos veel tijd. "Rechtstreeks elektronisch boeken is interessant, maar hoe lang duurt het niet voor een kaderlid uitgevlooid heeft welke maatschappij de beste prijs biedt voor een niet-rechtstreekse vlucht?" vroeg Steve Pinches, de general manager van de International Airline Passengers Association zich onlangs nog terecht af. Omdat kaderleden die tijd niet hebben, geven ze hun assistente de opdracht het reisbureau te bellen om een vliegtuigticket te regelen. Hoe complexer het reisschema, hoe sneller men terugvalt op klassieke boekingspatronen. Het is ook zeer de vraag of de aanbieders van on line-diensten zich enkele jaren lang niet hebben vergist. Zij voorspelden dat kaderleden en managers binnen de kortste keren even vaak hun eigen reizen zouden boeken als hun e-mail nakijken. Misschien willen ze dat helemaal niet. Misschien laten ze dat liever over aan hun ondergeschikten.Mark Vrijens