Met een meerderheidsbelang in het laadpalenbedrijf Blue Corner en de lancering van de mobiliteitskaart Modalizy boort Octa+ nieuwe markten aan. Het bedrijf, in 1881 begonnen als afvalophaler, wil een relevante kmo blijven, zonder overdreven risico's te nemen.
...

Met een meerderheidsbelang in het laadpalenbedrijf Blue Corner en de lancering van de mobiliteitskaart Modalizy boort Octa+ nieuwe markten aan. Het bedrijf, in 1881 begonnen als afvalophaler, wil een relevante kmo blijven, zonder overdreven risico's te nemen. Al zeventien jaar staan de grootaandeelhouder Etienne Rigo (64) en Thierry Van Coppenolle (58) aan het hoofd van Octa+. De twee leerden elkaar enkele jaren daarvoor kennen, toen Van Coppenolle (ex-Fina) door de familie Brouw werd gevraagd de gelijknamige oliegroothandel te leiden. De huisbrandolieverdeler Becquevort, waar Rigo zijn vader had opgevolgd, was de grootste klant én afnemer van Brouw, waardoor de fusie in 1999 een logische stap was. De samenwerking tussen de twee CEO's loopt nog altijd vlot. "Dat is zoals een huwelijk: het is niet elke dag perfect, maar het resultaat mag worden gezien", lacht Rigo. Hij gaat over het algemeen beheer en de processen: boekhouden, financiën en informatica. Van Coppenolle superviseert de petroleumproducten en de benzinestations, hr en de commerciële kant. De opvolging is bovendien verzekerd: zoon Xavier Rigo beheert de tak gas en elektriciteit. De twee kleine kmo's zijn uitgegroeid tot een flinke onderneming met een geconsolideerde omzet van 547 miljoen euro. Eind 1999 nam Octa+ de tankstations van Burmah over, in 2010 volgde de diversificatie naar de verkoop van gas en elektriciteit. Ondanks een omzet die fors kromp door de lagere olieprijzen, was 2015 "het beste jaar ooit". Opmerkelijk, want zowel de oliedistributeurs als de energieverkopers klagen steen en been over de lage marges. Aan de malaise bij de tankstations ontsnapt ook Octa+ niet. De dochtervennootschap Octa, die het netwerk aan tankstations beheert, boekt al drie jaar op rij verlies, hoewel 2015 minder rood kleurde dan de twee jaar daarvoor. Het verlies is vooral te wijten aan de afschrijvingen van het investeringsprogramma dat de voorgaande jaren werd uitgevoerd, de aanleg van voorzieningen voor het saneren van bodemverontreinigingen en de druk op de brutomarges. Vijf onrendabele stations werden in 2015 gesloten. Van Coppenolle: "Het is een stabiele of licht dalende activiteit. Alleen zijn door de lage olieprijs en het programmacontract de marges de jongste jaren gedaald, terwijl onze kosten nagenoeg gelijk bleven. Dat is zeer goed voor de consumenten, maar door de lage olieprijzen zijn ze momenteel niet winstgevend te maken. We hebben erin geïnvesteerd, ze hebben vijftien jaar goed gewerkt, en op termijn keren we terug naar normale tarieven. Maar we hebben geen ambitie meer stations te openen. In de huisbrandoliemarkt willen we nog wel groeien, door overnames." Vooral de verkoop van elektriciteit en gas was vorig jaar winstgevend. Nochtans stabiliseerde het aantal klanten vorig jaar rond zowat 130.000. "De markt is minder mobiel, op de groepsaankopen na. Maar daarvoor dingen we zelden mee." Octa+ is een van de weinige energieleveranciers die ook op de Brusselse markt aanwezig zijn. "Tja, als een Brussels bedrijf er niet zou zijn, wie dan wel? Maar het zou beter zijn als Brussel minder kafkaiaanse regels zou opleggen." Dat het bedrijf er toch in slaagt winst te boeken, verklaart Rigo door de efficiëntie. "We werken met een kleine ploeg en sterke IT. Boekhoudkundig zijn we zeer voorzichtig. En we maken geen zotte marketingkosten. Als je maar een paar euro per klant verdient, is het dwaas er twintig uit te geven om hem binnen te halen. Omzet is nooit een drijfveer geweest. Ik heb liever een kleine groep klanten die tevreden zijn, dan een snelle omzetgroei." De geleidelijke uitbouw typeert het bedrijf. De stap naar energieleverancier werd twee jaar voorbereid. Ook aan de stap naar elektrische mobiliteit is een grondige reflectiefase voorafgegaan. Blue Corner, waarin Octa+ een meerderheidsbelang kocht, is de Belgische marktleider in oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, en heeft ook een roaming-laadkaart gelanceerd. Daarmee kunnen bestuurders hun elektrische wagen, scooter of fiets opladen op 7000 laadpunten in zeven Europese landen. Rigo: "We zijn blij dat Vlaanderen heeft beslist fiscale voordelen te geven, en hopen dat Wallonië en Brussel ook in die richting denken." "Er is zeker nog een toekomst voor olie, maar het wordt een en-enverhaal", voorspelt Van Coppenolle. "Er worden nu ook nog altijd kolen en mazout verkocht. Maar daarnaast ontstaat een andere markt: elektromobiliteit, eventueel later waterstof. Misschien zijn we te snel, maar we zijn liever te vroeg dan te laat. De elektrisch aangedreven economie komt sowieso. Een instap is nu nog betaalbaar." "Er blijven nog veel onbekenden", geeft Rigo toe. "Hoe snel zal het elektrische wagenpark groeien? Welke autonomie zullen die wagens hebben? Waar zullen die wagens worden opgeladen? Hoe lang duurt die oplaadbeurt? Welke tariefmodellen worden gehanteerd? Dat zal het succes bepalen." Octa+ gaat nog een stap verder. Het lanceert Modalizy, een betaalkaart waarmee klanten alle mobiliteitsuitgaven van hun personeel kunnen betalen. Rigo: "Ik kan me niet inbeelden dat Modalizy geen succes wordt. Er is zoveel vraag naar." Met de kaart kun je tanken bij 1200 tot 1300 tankstations: de 185 van Octa+ en de netten van Q8, Texaco, Avia en Lukoil. Daarnaast kun je er elektrische wagens mee opladen, parkeren, naar de carwash gaan, gebruikmaken van deelauto's, openbaar vervoer, taxi's, Blue Bike en andere fietsen, en een bureau bij een kantorenverhuurder als Regus delen of tijdelijk huren. "Het grote voordeel is dat de klant van ons één factuur krijgt, waarvan hij de btw kan recupereren", zegt Van Coppenolle. Al is Octa+ niet de enige die aandachtig naar die markt kijkt. Het Nederlandse XXimo biedt ook een kaart aan om de mobiliteitsuitgaven te bundelen, waarmee het al 2,5 jaar op de Belgische markt actief is. Volgens topman Patrick Bunnik heeft het bedrijf 125.000 kaarthouders in de Benelux, en begint het volgende week in Duitsland. Toch ziet Etienne Rigo dat niet echt als een concurrent. "XXimo bundelt veel meer uitgavenposten. Bij ons gaat het uitsluitend over mobiliteitsuitgaven, en is slimme mobiliteit de doelstelling. Het is misschien een beetje paradoxaal voor Octa+, maar we moedigen onze gebruiker aan de auto te laten staan, omdat we denken dat die aanpak op langere termijn meer oplevert. Daarvoor gebruiken we onze website en een app, waarmee de klant snel onze partners in de buurt kan vinden. Bovendien werkt XXimo met voorafbetalingen, terwijl wij de uitgaven voorschieten." Daar is Bunnik het niet helemaal mee eens. "Wij mikken vooral op zakelijke mobiliteit. Afhankelijk van de klant werken we met voorafbetalingen of schieten we de kosten voor. Bij ons kunnen de types uitgaven per kaart worden ingesteld. Dus misschien mag u er alleen mee tanken, maar mag uw collega er ook vliegreizen mee betalen." Door de diversificatie lijkt Octa+ een interessante overnameprooi. "We zijn al veertig jaar interessant", lacht Rigo. "Elke paar jaar komt er iemand aankloppen, maar we blijven werken zonder dat het een last wordt." Luc Huysmans, fotografie Kris Van Exel"We hebben geen ambitie om meer tankstations te openen. In de huisbrandoliemarkt willen we nog wel groeien, door overnames" - Thierry Van Coppenolle