Skoda maakt ook deel uit van de grote Volkswagen-groep en zit dus ook in de overgangsfase naar een volledig elektrische toekomst. En het Tsjechische merk is ambitieus. Tegen 2030 wil Skoda dat niet minder dan zeven van de tien auto's die het verkoopt volledig elektrisch rijden. Voorlopig heeft het merk nog maar één volledig elektrisch model: de vorig jaar gelanceerde Enyaq iV, een behoorlijk grote SUV. Nu komt daar een afgeleide versie van bij, de Enyaq Coupé. Ondertussen zitten nog drie k...

Skoda maakt ook deel uit van de grote Volkswagen-groep en zit dus ook in de overgangsfase naar een volledig elektrische toekomst. En het Tsjechische merk is ambitieus. Tegen 2030 wil Skoda dat niet minder dan zeven van de tien auto's die het verkoopt volledig elektrisch rijden. Voorlopig heeft het merk nog maar één volledig elektrisch model: de vorig jaar gelanceerde Enyaq iV, een behoorlijk grote SUV. Nu komt daar een afgeleide versie van bij, de Enyaq Coupé. Ondertussen zitten nog drie kleinere modellen in de pijplijn. Ter herinnering: als de Europese plannen er komen, mag in Europa vanaf 2035 geen enkele auto met een benzine- of dieselmotor meer worden verkocht. Het gamma van de Enyaq Coupé is zo goed als identiek aan dat van de gewone Enyaq. Er komen twee batterijversies: een van 58 kilowattuur netto voor het model 60 en een van 77 kilowattuur voor de 80. In een eerste fase komen alleen de topversies in de showroom, met 300 paarden onder de rechtervoet en uitgerust met een RS-afwerkingspakket, vernoemd naar de sportieve modellen van het merk. Meteen kennen we ook het onderscheid dat Skoda wil maken tussen de klassieke Enyaq en de nieuwe coupé: die laatste moet sportiviteit en dynamiek uitstralen. Dat doet de Enyaq Coupé in ieder geval als je ernaar kijkt. Hij heeft een bloedmooie, glooiende lijn die niemand onverschillig laat. Maar het rijgevoel is een ander verhaal. De Enyaq Coupé is niet alleen een behoorlijk hoge auto (hoewel hij 10 centimeter lager staat dan de klassieke versie), maar hij maakt het - zoals bijna elke elektrische auto - ook bont op de weegschaal: hij weegt 2,3 ton, zonder inzittenden. Natuurlijk voel je dat als je een poging doet om sportief te rijden, want dat is tenslotte het imago dat de marketeers voor dit model hebben verzonnen. Op een perfecte biljartbaan valt dat mee en gaat deze Skoda best strak door de bocht, geholpen door de elektronica. Maar zodra het wegdek er wat minder goed of ronduit slecht bij ligt, krijgt deze coupé de neiging kleine, giftige bokkensprongetjes te maken. Het hoge gewicht en de gevolgen daarvan voor de afstelling van het chassis laten zich trouwens ook voelen in gewoon rustig verkeer: het comfort kon best iets beter.