Constructeurs die echt willen meetellen, moeten een SUV in hun gamma hebben. En als het even kan, meer dan een. In Europa is een op de vier verkochte auto's een Sport Utility Vehicle of crossover, een andere term die eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Dat indrukwekkende aandeel van 24 procent, dat trouwens blijft stijgen, strekt zich uit in zowat alle segmenten: van kleine over compacte tot grote SUV's. Bij premiummer...

Constructeurs die echt willen meetellen, moeten een SUV in hun gamma hebben. En als het even kan, meer dan een. In Europa is een op de vier verkochte auto's een Sport Utility Vehicle of crossover, een andere term die eigenlijk op hetzelfde neerkomt. Dat indrukwekkende aandeel van 24 procent, dat trouwens blijft stijgen, strekt zich uit in zowat alle segmenten: van kleine over compacte tot grote SUV's. Bij premiummerken als Mercedes, BMW, Audi of Jaguar verkopen ze als warme broodjes. Van de GLC tot X3 of Q9 en F-Pace. Bij Porsche was het niet toevallig de Cayenne, een grote SUV, die voor een ongekende groei zorgde. Het benadrukt hoezeer de autowereld veranderd is. Had je tien jaar geleden gezegd dat Jaguar of Alfa Romeo ooit een SUV zou bouwen, je werd met pek en veren overgoten. Alfa Romeo doe nu ook mee, omdat het niet anders kon. Om het merk na de lancering van de geslaagde Giulia (een berline) opnieuw helemaal op de rails te zetten, moest ook een model op hoge poten in het gamma. De Stelvio, genoemd naar de beruchte bergpas, verschijnt begin april. Het strakke en tegelijk vloeiende design is zeer herkenbaar als een Alfa, vooral dan in vooraanzicht. Voorts heeft hij een fraai interieur, met echt hout in de console, maar er zijn ook hiaten in de afwerking. Zo staat de middenconsole een beetje los en is de binnenkant ervan slordig afgewerkt met harde en scherpe plastic. Soit, Alfa-minnaars zullen er niet wakker van liggen. Want de Stelvio rijdt heerlijk strak. Hij is misschien niet altijd even comfortabel op de slechte Belgische wegen, maar het stuur biedt wel veel gevoel. Je kunt de auto met heel veel precisie door de bocht laten gaan. En in die bocht wiegt hij uitzonderlijk weinig door, iets waar hoger gebouwde auto's nochtans vaak last van hebben. De Italiaanse ingenieurs hebben knap werk geleverd met dit chassis. We reden met de twee liter benzine van 280 pk, die behoorlijke prestaties neerzet, maar een beetje rauw klinkt. De instapprijs van deze versie is wel premium: 49.550 euro. Dieselen kan iets goedkoper met een 2.2 turbo van 180 paarden. JO BOSSUYT