Maserati lanceerde de Ghibli in 2013. Het was een auto met een missie: de doelgroep van het merk verbreden naar de klant die van het betere stel wielen en Italiaanse finesse houdt, maar die ook ruimte nodig heeft voor de kinderen en het betaalbaar wil houden. Maserati maakte er geen geheim van dat het een dieselversie van het model op de planning had staan - een primeur voor het merk én godslastering voor de puristen. Maar zoals altijd wanneer ze op hun achterpoten gaan staan, zoals toen Porsche met de ...

Maserati lanceerde de Ghibli in 2013. Het was een auto met een missie: de doelgroep van het merk verbreden naar de klant die van het betere stel wielen en Italiaanse finesse houdt, maar die ook ruimte nodig heeft voor de kinderen en het betaalbaar wil houden. Maserati maakte er geen geheim van dat het een dieselversie van het model op de planning had staan - een primeur voor het merk én godslastering voor de puristen. Maar zoals altijd wanneer ze op hun achterpoten gaan staan, zoals toen Porsche met de Cayenne een SUV in de showroom rolde, krijgen de puristen ongelijk zodra de cijfers op tafel komen. Acht jaar later rolden al meer dan 100.000 exemplaren van de Ghibli van de band. Ondertussen schreef het model opnieuw geschiedenis door als eerste model van het Italiaanse huis uit te pakken met een combinatie van benzine en elektriciteit. De Ghibli Trofeo is een ander paar mouwen. Je zou bijna denken dat Maserati nog eens zijn DNA wilde benadrukken. In het vooronder zit een V8 van 3,8 liter, met daarbovenop een turbo. Meer moet dat niet zijn om mee te spelen met gereputeerde sportwagens zoals de BMW M5 en de AMG-versies van Mercedes, met een overrompelende acceleratie. Ga je er de Duitse grens mee over, dan zijn onwelvoeglijke snelheden boven 300 kilometer per uur een makkie. Met de door de constructeur opgegeven topsnelheid van 326 kilometer per uur, die we niet hebben gecontroleerd, is de Ghibli Trofeo een van de snelste seriewagens ter wereld. Ook al kun je de prestaties van deze machine niet ontplooien op het Belgische wegennet, het is onderweg niet minder genieten van de typische Italiaanse sfeer aan boord. Je snuift de geur van echt leder op en je proeft de magische ziel van een echte Italiaanse sportwagen. Voor de motor werkte Maserati samen met Ferrari, dat ook tot de grote groep rond Fiat behoort en onlangs, na de fusie met het Franse PSA, lid is geworden van de Stellantis-familie. De Ghibli Trofeo is aangenaam en makkelijk te besturen bij gewoon gebruik. Maar als je voor de rijmodus 'sport' kiest, weet je niet wat je overkomt. Dan herinnert deze machine eraan dat je als bestuurder maar beter flink wat ervaring hebt, temeer omdat al dat geweld alleen wordt overgebracht op de achterwielen.