Deze week gaan in Atlanta opnieuw de Olympische spelen van start. De Belgische atleten zijn intussen veilig aangekomen, dankzij Belgian Olympic Travel.
...

Deze week gaan in Atlanta opnieuw de Olympische spelen van start. De Belgische atleten zijn intussen veilig aangekomen, dankzij Belgian Olympic Travel."1996 wordt voor ons, na drie jaar break-even, opnieuw een zeer goed jaar. Wij kijken nu al uit naar het jaar 2000."Piet Moons, gedelegeerd bestuurder van de nv Belgian Olympic Travel (BOT), heeft alle redenen om te glunderen. Want de 63 Belgische atleten, de 35 paralympics en de 85 personen tellende begeleidende ploeg die morgenavond het startschot geven van de Olympische spelen in Atlanta, werden door zijn reisbureau ter plaatse gebracht. Daarnaast reisden ook nog eens 900 particulieren naar Atlanta mee. Het krikt de omzet van de nv dit jaar op naar 80 miljoen frank : een verdubbeling in vergelijking met een gewoon jaar. Belgian Olympic Travel werd in 1986 opgericht. Aandeelhouders zijn Sabena, het Gemeentekrediet, en de vzw Ontwikkelingscomité van de Belgische Sport. Deze vzw verzamelt de inkomsten uit de privé-sector van het Belgisch Olympisch en Interfederaal Comité. Het reisbureau BOT, dat over een Iata-vergunning beschikt, richt zich in de eerste plaats op de sportmarkt. Verplaatsingen van atleten, sportclubs en -bonden en het materiaal vormen de nichemarkt. "Onze toegevoegde waarde schuilt in onze knowhow van de sport in het algemeen, zeker de Olympische spelen. Wij bieden de atleten, die vaak bij ons op kantoor komen, een gepersonaliseerde service." BOT specialiseerde zich in de Olympische spelen, Universiade, Paralympics, Worldgames en European Youth Olympic Games. Het kantoor, bemand door één werknemer, biedt ook alle andere mogelijke reizen aan. Maar het hoofddoel blijft olympisch reizen. 75 % van de omzet maken atleten, 25 % particulieren en bedrijven. In een olympisch jaar wordt de verhouding 35 % en 65 %. De bedrijven zijn voor het merendeel filialen van grote buitenlandse firma's, die hun werknemers een incentive aanbieden. BOT verkoopt, samen met het Zellikse incentive-bureau Creative Incentive Belgium, een totaalpakket : vlucht, stadiontickets, hotel, restauratie en transport ter plaatse. Het is de bedoeling van BOT het aandeel van de "niet-sportieve" cliënteel uit te breiden. "Deze groep is financieel interessanter. Via hen geraken we aan een break-even. Want voor atleten werken we bijna tegen kostprijs." Voor een belangrijk aandeel binnen de incentive-markt zorgt een multifunctioneel sportcomplex op de Canarische Eilanden. Tijdens het voorbereidend seizoen trainen de atleten er, de rest van het jaar kunnen ook particulieren en bedrijven er terecht.PIET MOONS (BELGIAN OLYMPIC TRAVEL) Verplaatsingen van atleten, sportclubs en -bonden als nichemarkt.