Op zijn tiende reed Etienne Visart de Bocarmé al met zijn eerste wagen (een Citroën 2CV) rond op het domein van zijn ouders tussen Groot-Bijgaarden en Ternat langs de E40. "Sindsdien staat heel mijn leven in het teken van de auto", vertrouwt de 58-jarige ons toe.
...

Op zijn tiende reed Etienne Visart de Bocarmé al met zijn eerste wagen (een Citroën 2CV) rond op het domein van zijn ouders tussen Groot-Bijgaarden en Ternat langs de E40. "Sindsdien staat heel mijn leven in het teken van de auto", vertrouwt de 58-jarige ons toe. Als oudste zoon uit een gezin van twaalf kinderen stortte Visart zich op de autosport, maar niet als coureur. "Rijden was mijn droom, maar ik had slechte ogen en vooral niet genoeg geld. Ik had echter wel vrienden die raceten en zo kreeg ik al snel toegang tot de circuits", vertelt hij. Op zijn zeventiende nam hij deel aan zijn allereerste 24 uur van Francorchamps, waar hij de voorruit van de bolides schoonmaakte. Visart begon studies journalistiek, maar werd al na de eerste kandidatuur aangeworven als freelance autoreporter. Hij werd een autospecialist in de breedst mogelijke zin van het woord. Uiteindelijk zou hij dertig jaar hoofdredacteur zijn van het blad Autogids/Moniteur Automobile. Sinds maart 2006, datum waarop hij afscheid nam van het magazine, heeft Visart alle tijd om zich te wijden aan zijn favoriete hobby: oude sportwagens uit de jaren vijftig en zestig. Samen met zijn echtgenote neemt hij deel aan grote historische rally's in Europa. En samen met Frank Wautier, een andere hartstochtelijke liefhebber van oude wagens en bankier bij ING, lanceerde hij de Classic Club. "Frank bracht de idee mee uit Groot-Brittannië", legt Etienne Visart uit. Waar draait het om? De Club is eigenaar van een reeks sportieve collectiewagens die dateren van veertig tot vijftig jaar geleden. Het is ook de club die ze onderhoudt, opmaakt en verhuurt aan haar leden. "Die leden betalen een jaarlijkse bijdrage die recht geeft op een aantal punten dat de leden dan gebruikt om de auto's te huren. De bewonderaars van coupés en andere kleine bolides met karakter hoeven zich dus geen zorgen te maken over het onderhoud, de berging of de verzekering. We hebben het hier over instapklare oldtimers volgens het principe van timesharing." Wautier en Visart startten de Classic Club op met drie voertuigen. "Ik schreef een artikeltje in de Autogids om de club voor te stellen en na te gaan of er wel interesse was voor dit soort initiatieven. Op enkele weken tijd namen achttien mensen contact op." En zo begon het avontuur van de Classic Club, langzaam maar zeker. Vandaag biedt de club van de heren Wautier en Visart 25 wagens aan en telt een zeventigtal leden (onder wie een tiental vrouwen). De meesten onder hen oefenen een vrij beroep uit (advocaten, tandartsen, dokters enzovoort) of leiden een kmo. "Allemaal mensen die te veel werken en geen tijd hebben om zich bezig te houden met een collectiewagen." Het instapgeld bedraagt 750 euro en de jaarlijkse bijdrage varieert van 1500 euro - waarmee je een auto 20 dagen per jaar kan gebruiken - tot 5000 euro, een tarief waarmee je nagenoeg het hele jaar door over een auto kunt beschikken. "Oude auto's zijn erg in de mode", stelt Etienne Visart vast. "In hedendaagse wagens is de elektronische ondersteuning zo groot dat de bestuurder geen enkele sensatie meer ondervindt. Als je tegen 60 km/u met een MGA van vijftig jaar geleden rijdt, heb je pas echte sensatie onder de vingers." De verzameling van de Classic Club omvat een aantal fraaie exemplaren met een waarde van 10.000 tot 50.000 euro: Porsches, Triumphs, Austin Healey's, Alpine Renaults, Jaguars, Ford Mustang cabriolets en een Rolls-Royce. Geen Ferrari of Aston Martin echter. "Die kosten veel te veel, zowel bij aankoop als voor het onderhoud. En bovendien zijn het geen wagens die je zomaar in ieders handen kunt geven. We geven de voorkeur aan eenvoudiger maar robuuster auto's omdat we weten dat die allemaal elk jaar door 20 verschillende personen zullen worden bestuurd." Dat belet de Club evenwel niet om er ook een aantal wagens op na te houden die ongeveer 200.000 euro waard zijn, maar die worden niet verhuurd. Sinds drie jaar heeft de Classic Club er een zusje bij: de Driver Club, voorbehouden aan de eigenaars van auto's met karakter die voor 31 december 1969 werden gebouwd. "Dat initiatief is er gekomen op vraag van een aantal leden van het eerste uur die intussen hun eigen collectiewagen hebben gekocht, maar de spirit van de Club niet wensten te verliezen en nog willen deelnemen aan de verschillende evenementen: rally's, bezoek aan privécollecties, testritten met uitzonderlijke modellen." Om dat mooie volkje en al die prachtige auto's onderdak te geven, moest een grote ruimte worden gevonden. De Classic en Driver Club hebben zich uiteindelijk geïnstalleerd in een volledig gerenoveerd entrepot in Sint-Genesius-Rode. Op het gelijkvloers heeft de collectie van de Club een plaats gevonden en is er ook een werkplaats voor het onderhoud en de herstelling van de voertuigen. De eigenaars die lid zijn van de Club kunnen voor 500 euro per jaar ook gebruikmaken van de diensten van twee mecaniciens die er voltijds aan de slag zijn en, vooral, van de gunstige prijzen die de Club hanteert. "We zijn de grootste aankoper van onderdelen voor oude wagens in België", benadrukt Visart. Ook de leden van de Driver Club kunnen gebruikmaken van het atelier, een ruimte van 150 m2 die werd ingericht op de tussenverdieping van de garage en een bar en een salon omvat die perfect geschikt zijn voor recepties, huwelijken, persconferenties en allerlei andere evenementen. Het concept weerspiegelt trouwens een waar fenomeen. In heel het land zijn er meer dan 330 clubs van liefhebbers van oude wagens. "Per hoofd van de bevolking is België het land met de meeste verzamelaars. We zitten nog wel niet op het niveau van Engeland, maar er doet zich wel een forse ontwikkeling voor." Naast een aantal rally's voor leden van de clubs organiseert Visart ook races en manifestaties op maat van bedrijven. "Steeds meer ondernemingen willen indruk maken op hun klanten of kaderleden met dit soort incentives. De auto is een onderwerp dat mensen samenbrengt en altijd werkt als mensen met elkaar in contact moeten worden gebracht." (T) Door Sandrine Vandendooren/Foto's Reporters