Bakker Karel Peeters uit Baasrode leert de klanten van het exclusieve Londense Harrods Belgische chocolade kennen.
...

Bakker Karel Peeters uit Baasrode leert de klanten van het exclusieve Londense Harrods Belgische chocolade kennen.Nog een hele week tot na het paasweekend troont in het sjieke Londense warenhuis Harrods een twee meter hoog paasei, gefabrikeerd door bakker Karel Peeters uit Baasrode, met maar liefst 300 kilo chocolade. "Harrods is voor ons de sleutel tot de Engelse markt, " vertelt een duidelijk tevreden general manager van de NV Peeters K. "In Engeland is een gigantische evolutie aan de gang. Ik moet zelfs geen klanten meer zoeken, ze komen vanzelf naar mij toe, " lacht hij.Het paasei is het voorlopig hoogtepunt van de steeds nauwere betrekkingen tussen de Vlaamse bakker en de Londense exclusieve zaak. Vijf jaar geleden kreeg Peeters de eerste bestelling van Harrods. (Toen nog) prins Albert bezocht de "Belgische Week" van de Belgische Dienst voor Buitenlandse Handel in Londen. Harrods wilde de prins warm onthalen en liet Karel Peeters een anderhalve meter lange huwelijkskoets uit chocolade maken. Met positief resultaat, zodat hij sindsdien regelmatig bestellingen binnenkreeg uit Londen. Sinds augustus vorig jaar levert Karel Peeters zelfs een assortiment pralines met typisch Britse smaken onder de naam Harrods. Arabische multimiljonairs zijn er verzot op net als op de paaseieren van groot formaat. "Onze sterkte is de flexibiliteit. We kunnen snel inspelen op een zeer specifieke vraag van de klant, " stelt Karel Peeters. Hij steekt dan ook heel wat geld in onderzoek. Eén van zijn sterkste punten is het maken van zeer gedetailleerde chocoladekopieën van uiteenlopende produkten zoals bijvoorbeeld Canon-foto-apparaten of champagneflessen, met of zonder drank. Peeters verwierf ook de exclusieve rechten voor Benelux en Groot-Brittannië van de zeefdruktechniek van het Zwitserse Chocoprint AG : dat procédé maakt het "drukken" van een (veelkleurige) foto mogelijk, volledig in chocolade en eetbaar.Karel Peeters is reeds een kwarteeuw bakker, maar begon pas acht jaar geleden met chocolade. Noodgedwongen, want hij vond niet voldoende bakkerspersoneel om 's nachts en in het weekend te werken. Chocolatiers zijn er wel, want die werken tijdens de dag. Het eerste exportland, "heel toevallig, reeds na enkele weken", werd Engeland. Vandaag verdwijnt 70 % van de produktie naar het buitenland. Meer dan de helft gaat naar de Britten, ook Duitsland en Nederland en één Franse klant, Euro Disney, staan op de lijst. "Euro Disney is geen grote, maar wel een belangrijke klant. " Karel Peeters levert aan Eurodisney halffabrikaten in chocolade, die in het pretpark worden gevuld met roomijs. "Ik kan die chocolade dus ook tijdens hete zomers produceren. Terwijl mijn kollega's vorige zomer tijdens de hittegolf stillagen, bleef ik op volle toeren draaien. " Dat gebeurde met 13 werknemers die in 1994 zorgden voor een omzet van 42 miljoen.KAREL PEETERS Vlaamse bakker maakte reuzenpaasei voor het sjieke Londense Harrods.