NUTSTIME. DE NOTEKRAKERS

Wat is het verband tussen de 0,5 promille en nootjes knabbelen ? Nutstime voelt het.

“We hebben nog nooit zoveel faillissementen gehad als de voorbije winter. De 0,5 promille-maatregel heeft daar zeker mee te maken. De mensen gaan veel minder uit. Bovendien verschuift het bestedingspatroon van de konsument. ” Nutstime heet de firma, het logo toont een zwarte kelner met op de serveerschaal een reusachtige walnoot. Karl Janssens en Myriam Tyberghein bewerken met hun bvba een zeer specifieke niche-markt : ze voorzien zo’n 700 automaten in cafés van nootjes. Daarnaast belevert Nutstime ook speelgoedjes in automaten.

Nutstime, 100 % eigendom van het koppel, werd in 1989 opgericht. Vanuit thuisbasis Antwerpen worden 350 cafés met 700 automaten in heel Vlaanderen bediend. Meestal staan er twee automaten in elk café. De cafébaas krijgt een percentage op de verkoop, gemiddeld één keer per maand worden de automaten met drie kilo noten gevuld. De smaken zijn pistache, chocolade en pikante pinda. Het doelpubliek zijn de jongeren in design-cafés en nachtklubs. “Je weet nooit op voorhand waar het goed zal draaien. Er zit geen logika in. Maar nachtcafés doen het altijd goed. Hoe meer er gedronken wordt, hoe meer nootjes worden verkocht. ” Migrantencafés zijn ook een belangrijke markt. De pikante pinda’s rollen het meest in de hand. Maar smaken evolueren sterk : twee jaar geleden was pistache goed voor 80 % van de verkoop, vandaag nog nauwelijks 10 %.

Het doelpubliek, de jongeren, zijn een sterk wisselend kliënteel. Net als de cafébazen zelf. De cafés die Nutstime belevert, veranderen gemiddeld om de acht maanden van eigenaar. Een faillissement zorgt al snel voor de nodige rompslomp (de deurwaarder neemt vaak alles mee wat in het café staat). Ook diefstallen en vandalisme zijn een plaag. Met één op vijf cafés heeft het bedrijfje problemen.

De nootjes zijn goed voor 80 % van de omzet, het speelgoed maakt de resterende 20 %. De speelgoedautomaten, met goedkope waar made in Hong Kong, staan in speelgoed- en krantenwinkels. Het is een moeilijke markt, want in België zijn er op deze, nochtans beperkte niche, een vijftigtal bedrijfjes aktief. Nutstime haalde vorig jaar een omzet van drie miljoen. “Meestal wordt de aktiviteit in kombinatie met een ander beroep gedaan. Het is een sektor met heel veel verloop. Vooral in het onderhoud van de toestellen kruipt veel werk. Minimum een keer om de drie maanden worden de automaten gepoetst en geverfd. Voedsel moet je verzorgen. “

KARL JANSSENS & MYRIAM TYBERGHEIN (NUTSTIME) Hoe meer er gedronken wordt, hoe meer nootjes er verkocht worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content