Het is tegenwoordig al SUV wat de klok slaat en dat zal niet snel veranderen, want hoge auto's worden almaar populairder. Maar ook het C-segment van de compacte hatchback - vier deuren en een achterklep in plaats van de klassieke koffer - blijft het goed doen. In dat segment, waarvan de Golf van Volkswagen nog altijd beschouwd wordt als de referentie, is de concurrentie dan ook groot. Zo zijn er de uitstekende 308 van Peugeot, de populaire Mégane van Renault en de Astra van Opel. Ook de...

Het is tegenwoordig al SUV wat de klok slaat en dat zal niet snel veranderen, want hoge auto's worden almaar populairder. Maar ook het C-segment van de compacte hatchback - vier deuren en een achterklep in plaats van de klassieke koffer - blijft het goed doen. In dat segment, waarvan de Golf van Volkswagen nog altijd beschouwd wordt als de referentie, is de concurrentie dan ook groot. Zo zijn er de uitstekende 308 van Peugeot, de populaire Mégane van Renault en de Astra van Opel. Ook de Aziatische merken proberen hun stuk van de taart te snijden, zoals Hyundai met zijn i30. Kom je in dat segment met een nieuw model op de markt, dan moet het met andere woorden raak zijn. Dat is te zien aan de nieuwe Ford Focus. De vierde generatie van het populaire model is met bijzonder veel zorg van een wit blad papier ontwikkeld en met meer oog voor kwaliteit in elkaar geschroefd. Zo is de boordplank een verademing, want Ford heeft ondertussen begrepen dat het beter geen lawine van knopjes meer serveert. Het instrumentenbord, de schakelaars en de andere functies zijn nu veel intuïtiever. Ook de kwaliteit van de afwerking heeft een upgrade gekregen: onderweg hoorden we heel weinig parasietgeluiden. Het zou dus kunnen kloppen dat de nieuwe Focus met een scherpere tolerantie voor afwijkingen in elkaar is gezet, zoals Ford beweert. Voorts valt snel op dat de nieuwe Focus een stuk groter is geworden. Het interieur groeit in de lengte met 14 centimeter. Uiteraard komt dat het comfort van de inzittenden ten goede. Het rijgedrag is zoals we van Ford mogen verwachten. Misschien niet zo scherp dynamisch meer als vroeger, maar wel nog altijd een van de beste in deze klasse. Bovendien biedt deze Focus een beter comfortgevoel op slechte wegen dan de vorige generaties. De nieuwe turbobenzine van anderhalve liter draagt bij tot dat prettige rijgevoel. Met een maximaal koppel dat vanaf 1600 toeren vrijkomt, rij je overal vlotjes mee. Geef je hem de sporen, dan klinkt deze driecilinder zowaar sympathiek. Met een heel rustige rijstijl is een gemiddeld verbruik van 7 liter mogelijk, wat aanvaardbaar is voor een auto als de Focus.