Recticel heeft zijn zware kapitaalverhoging met succes afgesloten. De schuimrubberproducent plaatste 23,7 miljoen nieuwe aandelen tegen 3,2 euro per aandeel, in een verhouding van vier nieuwe per vijf bestaande aandelen. Daardoor heeft Recticel 75,9 miljoen euro opgehaald, maar het aantal aandelen is wel gestegen van 29,7 tot 53,4 miljoen. Met die kapitaalverhoging kan Recticel in de eerste plaats zijn schuldenlast verminderen: de schuldgraad daalt van 101 naar ongeveer 40 procent. Daarnaast is er nu eindelijk opnieuw ruimte om te investeren, onder meer in marketing voor het s...

Recticel heeft zijn zware kapitaalverhoging met succes afgesloten. De schuimrubberproducent plaatste 23,7 miljoen nieuwe aandelen tegen 3,2 euro per aandeel, in een verhouding van vier nieuwe per vijf bestaande aandelen. Daardoor heeft Recticel 75,9 miljoen euro opgehaald, maar het aantal aandelen is wel gestegen van 29,7 tot 53,4 miljoen. Met die kapitaalverhoging kan Recticel in de eerste plaats zijn schuldenlast verminderen: de schuldgraad daalt van 101 naar ongeveer 40 procent. Daarnaast is er nu eindelijk opnieuw ruimte om te investeren, onder meer in marketing voor het sterk groeiende Geltex. Het kan ook zijn organisatie, zijn synergie en zijn operaties stroomlijnen. Recticel behoort met honderd vestigingen in 28 landen tot de wereldwijde top drie van de polyurethaanschuimproducenten, maar het is sterk geconcentreerd op Europa. Het realiseert meer dan 90 procent van zijn omzet in Europa. De activiteiten zijn onderverdeeld in vier segmenten. De afdeling soepelschuim (43 % van de groepsomzet in 2014) produceert schuimblokken, onder meer voor toepassingen in de meubelindustrie. Onder de divisie slaapcomfort (21 %) vallen een reeks sterke matras- en slaapcomfortmerken zoals Beka, Geltex, Lattoflex, Bultex en Schlaraffia.Isolatie (17 %) maakt panelen voor de thermische isolatie van gebouwen, en automobiel (19 %) is gespecialiseerd in dashbordbekleding, deurpanelen en zetelkussens voor de autosector. Begin vorig jaar liep Recticel in de kijker op de beurs, toen het een schikking kon sluiten na een kartelonderzoek van Europa. De boete werd bepaald op bijna 27 miljoen euro. Dat was geen klein bedrag, maar er viel wel een grote onzekerheid weg. Sommige analisten hadden rekening gehouden met een boete van 50 miljoen euro. De euforie was van korte duur. De boete en de blijvende zwakke conjunctuur in Europa zadelden de schuimrubberproducent eind vorig jaar op met een netto financiële schuld van 168,3 miljoen euro, tegenover een eigen vermogen van 166,2 miljoen euro. Dat kwam neer op 2,5 keer de rebitda (recurrente bedrijfskasstroom). Het management moest vlak voor Kerstmis een omzet- en winstwaarschuwing de wereld insturen. De omzet over 2014 steeg maar licht tegenover 2013 (+0,7 % tot 983,4 miljoen euro) en de recurrente bedrijfkassstroom ging met 9,5 procent achteruit tot 65,9 miljoen euro. Het dividend bleef stabiel op 0,20 euro per aandeel. De trading-update over het eerste kwartaal leerde dat de groepsomzet met 4,2 procent is gestegen tot 343,4 miljoen euro. Enkel de afdeling soepelschuim bleef achter (+1,6 %). De autodivisie liet een omzettoename met 5,9 procent optekenen. De kapitaalverhoging was een zure appel voor de aandeelhouders. Maar daartegenover staat dat de schuldenlast niet langer als een molensteen om de hals van Recticel hangt. Na de sterke koersdaling zien we in het aandeel weer een tradingkandidaat voor de komende zes à twaalf maanden. Danny Reweghs