1998 lijkt wel het jaar van de heruitgaven in autoland. Alleen al in het segment van de kleine wagens zagen we de voorbije maanden nieuwe versies van de VW Polo en de Ford Fiesta op ons wegennet verschijnen. Binnenkort mag u ook de nieuwe Opel Astra in de showroom verwachten en Renault maakt dezer dagen via een uitvoerige reclamecampagne aan iedereen duidelijk dat ons wegennet er met de Clio 2 nooit meer...

1998 lijkt wel het jaar van de heruitgaven in autoland. Alleen al in het segment van de kleine wagens zagen we de voorbije maanden nieuwe versies van de VW Polo en de Ford Fiesta op ons wegennet verschijnen. Binnenkort mag u ook de nieuwe Opel Astra in de showroom verwachten en Renault maakt dezer dagen via een uitvoerige reclamecampagne aan iedereen duidelijk dat ons wegennet er met de Clio 2 nooit meer hetzelfde zal uitzien. Laten we eerlijk zijn: of de Clio 2 echt ons wegennet zal veranderen - zoals de reclameslogan belooft - durven we u niet garanderen. Maar dat de Clio er zelf totaal anders uitziet, daarover is zowat iedereen het eens. Alleen al inzake comfort kan men deze kleine wagen niet meer vergelijken met zijn voorganger, en hetzelfde geldt ook voor zijn rijgedrag, zijn veiligheids- en standaarduitrusting en zijn motoraanbod.De Franse autobouwer selecteerde voor de Clio 2 vijf verschillende krachtbronnen, die steevast vinnig en betrouwbaar zijn. Wie opteert voor een benzinemotor heeft keuze uit een 1.2 liter van 60 pk, een 1.4 liter van 75 pk, een 1.6 liter van 90 pk en ten slotte een 1.6 liter met vier kleppen per cilinder en 110 pk. Vooral sportieve rijders zullen veel rijplezierplezier beleven aan deze Clio 16-klepper. Maar ook wie het liever iets kalmer aan doet, komt met de nieuwe Clio 2 aan zijn trekken: Renault biedt immers ook een knappe 65 pk-dieselmotor (1870 cc, 10 fiscale pk) aan.Behalve op motorvlak ontwierp Renault ook een nieuw onderstel voor de Clio, soepel schakelende versnellingsbakken en uitstekende remmen, waardoor deze kleine wagen een voorspelbaar en veilig rijgedrag vertoont. Bovendien zijn in de Clio 2 een aantal veiligheidsvoorzieningen ingebouwd die tot voor kort alleen bij wagens met een duurder prijskaartje beschikbaar waren. Zo krijgt u bij de RN-instapversie (1.2 liter) meteen ook twee grote airbags, gordelspanners en krachtbegrenzers, nieuwe veiligheidshoofdsteunen met gebogen steunstaafjes die in alle ongevalsituaties het hoofd blijven ondersteunen, getinte ruiten, stuurbekrachtiging en een transponder-antistartsysteem.In vergelijking met vroeger is er binnenin heel wat meer ruimte voorhanden. Het design - zowel van het koetswerk als van het interieur - kreeg een hedendaags tintje mee, waardoor deze wagen zich eerder aandient als concurrent van de Volkswagen Golf dan van de Polo. Conclusie: rijden met de nieuwe Renault Clio 2 ziet er inderdaad totaal anders uit. Nu nog het wegennet.PATRICK OP DE BEECK