Het is nog vroeg. Toch staat taxidermist Jeroen Lemaitre al in zijn atelier. Niet om dieren op te zetten, maar om klanten van zijn webshop een antwoord te sturen. "Toen ik taxidermist werd, had ik niet gedacht dat ik het zo druk zou krijgen met het beantwoorden van mails", zegt hij. "Ik dacht dat mijn producten een nichep...

Het is nog vroeg. Toch staat taxidermist Jeroen Lemaitre al in zijn atelier. Niet om dieren op te zetten, maar om klanten van zijn webshop een antwoord te sturen. "Toen ik taxidermist werd, had ik niet gedacht dat ik het zo druk zou krijgen met het beantwoorden van mails", zegt hij. "Ik dacht dat mijn producten een nichepubliek zouden aanspreken. Maar nu ik een webshop heb, vinden steeds meer mensen mij. Sinds de coronacrisis is de onlineverkoop aanzienlijk gestegen. Mensen hadden door de lockdown meer tijd om op het internet te surfen. Ze stuitten op foto's van mijn werk en belandden zo op de website." Lemaitre besteedt veel aandacht aan de foto's die op zijn sociale media verschijnen. "Dat is de mensen van Facebook ook opgevallen. Ik werd samen met een paar andere ondernemers uitgenodigd voor een exclusieve Facebook-marketingcursus in Dublin. Daar leerde ik de kneepjes van de internetmarketing." "Dankzij mijn webshop is de zaak in 2020 zelfs een beetje gegroeid. Niet alleen onze naambekendheid, ook ons team is groter geworden." Die extra werkkrachten zijn nodig, want Lemaitre wil zich vooral bezighouden met zijn ambacht. "Ik betrap me er steeds vaker op dat ik al tijdens de taxidermie met de webshop bezig ben. Onlangs moesten we een opgezette alpaca naar een klant in Frankrijk verschepen. Als je dan niet hebt nagedacht over hoe je zo'n dier veilig zal opsturen, mag je hem niet online zetten." Animaux Speciaux heeft ook een fysieke winkel. "Maar daar komen minder mensen langs dan in onze webshop", zegt Lemaitre. "Ik vind dat niet erg. Op die manier blijft er tijd over voor een babbel."