Tijdens het draaien van 'Marnie' ontpopte Hitchcock zich als het alter ego van James Stewarts personage uit 'Vertigo'. Zoals Scottie, vertoonde Hitch de drang om zijn hoofdactrice _ Tippi Hedren _ te sculpteren naar het voorbeeld van zijn naar Monaco uitgeweken mascotte Grace Kelly. Hitch identificeerde zich natuurlijk niet echt met Scottie uit 'Vertigo', m...

Tijdens het draaien van 'Marnie' ontpopte Hitchcock zich als het alter ego van James Stewarts personage uit 'Vertigo'. Zoals Scottie, vertoonde Hitch de drang om zijn hoofdactrice _ Tippi Hedren _ te sculpteren naar het voorbeeld van zijn naar Monaco uitgeweken mascotte Grace Kelly. Hitch identificeerde zich natuurlijk niet echt met Scottie uit 'Vertigo', maar hij was zich wel degelijk bewust van de uitstraling van zijn actrice als archetype. Het beeld dat door film wordt gecreëerd en de manier waarop film inspeelt op archetypes beantwoorden aan de visuele én emotionele verlangens van de toeschouwer. Op eenzelfde wijze vertrekken de in de tentoonstelling opgenomen kunstenaars van filmmateriaal om hun werken vorm te geven. Zo vertrekt de fotografe Cindy Sherman in haar reeks 'Untitled Film Stills' (gemaakt tussen 1978 en 1980) van een door de toeschouwer herkenbare (film)situatie en dito (film)stereotiep, om de situatie van de vrouw binnen de maatschappij te duiden. In het werk van Victor Burgin, Pierre Huyghe en Stan Douglas wordt bijna letterlijk het werk van Hitch geciteerd. De filmmontage 'The Phoenix Tapes' van Matthias Müller en Christoph Girardet bevat een speciaal voor de expositie gemaakte montage van fragmenten uit Hitchcocks oeuvre. Douglas Gordons veelbesproken filmloop '24 Hour Psycho' mocht natuurlijk niet ontbreken. Maar ook Atom Egoyans video-installatie 'Evidence' (met fragmenten uit diens film 'Felicia's Journey') roept Hitchcocks manipulatieve filmtechnieken voor de geest. Naar aanleiding van de tentoonstelling vindt ook een retrospectieve van Hitchcocks filmoeuvre plaats en wordt er in het weekend van 15 en 16 december een filmseminarie gehouden onder leiding van Harry Kümel. 'Notorious: Alfred Hitchcock en Actuele Kunst', tot en met zondag 20 januari 2002, dinsdag tot vrijdag van 10.00 uur tot 22.00 uur, op zaterdag van 10.00 uur tot 17.00 uur en zondag van 14.00 uur tot 17.00 uur. Provinciaal Centrum voor Beeldende Kunsten, Begijnhof, Zuivelmarkt 33, Hasselt.Info: tel.011-29 59 60 of www.limburg.be/hitchcock