NOT MADE IN TAIWAN

Michel Francart probeert de invasie van Oost-Aziatisch speelgoed te counteren met groot plastic speelgoed, waarmee kinderen de wereld van volwassenen nabootsen.

Tegen de invoer van goedkope Oost-Aziatische producten kunnen West-Europese speelgoedfabricanten niet op. Tenzij ze zich aanpassen en bijvoorbeeld groot speelgoed produceren, waarvoor overzees transport te duur uitvalt. Zo specialiseerde de Smoby-groep uit de Franse Jura zich in plastic kinderversies van winkels, keukens, werkbanken, tuingerief en andere objecten uit de wereld van volwassenen. Voor de bvba Emtoy uit Archennes (Waals-Brabant) is Smoby de belangrijkste leverancier.

Emtoy bestaat pas sinds begin vorig jaar, maar directeur Michel Francart draait al twintig jaar mee in de sector. Tot vlak voor de oprichting van Emtoy stond hij aan het hoofd van het Belgische filiaal van de groep Superjouet. Toen Smoby de beslissing nam alleen verder te gaan, startte Francart zijn eigen bedrijf op : “Zo kan ik soepel en efficiënt werken,” vindt hij, “zonder de remmende administratieve verplichtingen waarmee je als filiaaldirecteur rekening moet houden.”

In het dagelijks bestuur van Emtoy wordt Michel Francart bijgestaan door zijn zus. Twee werknemers staan in voor de administratie, twee anderen voor merchandising. Emtoy boert goed. In ons land zet het voor Smoby bijna 250 miljoen frank per jaar om. “Veel meer zit er op korte termijn niet in,” vreest Francart. “In een dalende markt (-10 % in 1994 en -7,5 % in 1995) waardeer ik meer de groei van ons marktaandeel dan een stijging van het omzetcijfer. Het komt er vooral op aan om kwaliteit te blijven nastreven in onze dienst na verkoop.”

Klanten zoekt Emtoy bij groothandelaars, grootwarenhuizen en aankoopcentra. Namen ? Mosa Toys, Kemba, Beeusaert, GB, Cora, Makro, Droomland (Colruyt), Broze, Maxi-Toys… Een eigen opslagplaats heeft het bedrijf uit Archennes niet. Het speelgoed gaat binnen de tien uur per vrachtwagen rechtstreeks van de Jura naar de klant. Toch denkt Francart eraan om in de toekomst een eigen stock op te bouwen. “Klanten eisen steeds meer en willen zelf weinig of geen risico meer nemen. Bij onze concurrenten vragen sommige klanten al om op het einde van het jaar de onverkochte producten terug te nemen. Af en toe stel ik me toch vragen over wat de Europese fabricanten nog moeten doen om hun klanten tevreden te stellen.”

MICHEL FRANCART (EMTOY) Reuzengroot plastic speelgoed, waarvoor overzees transport te duur uitvalt, vormt het antwoord tegen de invoer van goedkope Oost-Aziatische producten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content