De Alpine A110 is een van de hoogtepunten van het autojaar 2018. Voor het rijplezier dat je achter het stuur ervaart, voor het genot van een lange of korte rit met z'n tweetjes, en voor het vleugje nostalgie. Iedere autoliefhebber die voor 1970 is geboren, herinnert zich nog de blauwe Alpine A110. Er zat ook een mooi verhaal achter. Jean Rédélé was een garagehouder in het Noord-Franse Dieppe, die van autosport hield. Hij racete met een auto die hij had gebouwd met onderdelen van Renault. Hij kreeg zo veel aandacht dat ...

De Alpine A110 is een van de hoogtepunten van het autojaar 2018. Voor het rijplezier dat je achter het stuur ervaart, voor het genot van een lange of korte rit met z'n tweetjes, en voor het vleugje nostalgie. Iedere autoliefhebber die voor 1970 is geboren, herinnert zich nog de blauwe Alpine A110. Er zat ook een mooi verhaal achter. Jean Rédélé was een garagehouder in het Noord-Franse Dieppe, die van autosport hield. Hij racete met een auto die hij had gebouwd met onderdelen van Renault. Hij kreeg zo veel aandacht dat hij auto's ging produceren om ze te verkopen. Met als hoogtepunt de A110, die nog altijd een begrip is bij liefhebbers van rallysport. Succes trekt aan. In 1973 nam Renault de tent over. Het doekte Alpine in 1995 op, in een tijdperk van besparingswoede en een maatschappij die almaar intoleranter werd voor leuke auto's. Maar zie, sportwagens verkopen vandaag zo goed dat Renault het legendarische blauw weer uit de kast haalt, met deze hedendaagse versie van de A110. We reden met de Première Edition, waarvan de 1955 exemplaren ondertussen zijn uitverkocht. Deze week lanceert Renault op het autosalon van Genève twee nieuwe versies, de Pure en de Légende, waarvan de prijs bij het ter perse gaan nog niet bekend was. Rijden met de Alpine A110 is een feest. Omdat hij het onverenigbare verenigt: het is sportwagen die ook bruikbaar is in het dagelijkse verkeer. De Alpine A110 versnelt van 0 naar 100 kilometer per uur in 4,5 seconden. Snoeihard. En hij blijft ijzingwekkend vlak tegen het asfalt kleven als je veel te snel door de bocht gaat. Maar eigenlijk hoeft dat niet om te fijnproeven. Dat doe je al als je zoetjesaan herneemt in een laag toerental. Het is genieten van de juiste rijhouding, hoe vast je rug in die kuipstoel zit, en van het motorgeluid in je rug, van de centraal ingebouwde viercilinder met turbo. De ophanging is onwaarschijnlijk goed afgesteld, want ze filtert oneffenheden in het wegdek bijzonder goed weg voor een sportwagen, zodat de A110 behoorlijk comfortabel voelt bij gebruik in het gewone verkeer. Het is een bewuste keuze van Renault: dit soort auto's wordt almaar vaker gekocht door oudere echtparen die nog eens een leuke auto willen aanschaffen, of die al jaren dromen van een Porsche of iets vergelijkbaars. Ze krijgen zeker waar voor hun geld met deze Alpine A110.