De Noorse overheid bezit bijna 54 procent van de aandelen van Telenor. Maar de Noorse telecomgroep is veel meer dan het Belgacom van Noorwegen. Het is de grootste telecommaatschappij van Noord-Europa, met belangrijke posities in Noorwegen, Zweden en Denemarken. Scandinavië is altijd al een voorloper in de telecomsector geweest. Met zijn technologie behoort Telenor daardoor bij de wereldtop.
...

De Noorse overheid bezit bijna 54 procent van de aandelen van Telenor. Maar de Noorse telecomgroep is veel meer dan het Belgacom van Noorwegen. Het is de grootste telecommaatschappij van Noord-Europa, met belangrijke posities in Noorwegen, Zweden en Denemarken. Scandinavië is altijd al een voorloper in de telecomsector geweest. Met zijn technologie behoort Telenor daardoor bij de wereldtop. Scandinavië kreeg veel vroeger dan andere Europese landen te maken met een hoge penetratiegraad. Daarom zocht Telenor al snel nieuwe groeimarkten op. Vorig jaar verwierf het een positie op de Bulgaarse markt door het nummer twee, Globul, over te nemen. Dat brengt de aanwezigheid in Centraal- en Oost-Europa op vier, want Telenor was al actief in Hongarije, Servië en Montenegro. Telenor haalt 45 procent van zijn omzet en 46 procent van zijn ebitda uit Azië. Met 47 procent marktaandeel is het marktleider in Bangladesh (via GrameenPhone), het is het nummer twee in Pakistan en Thailand (via dtac), het nummer drie in Maleisië (DiGi) en het nummer zeven in India. Daar bedraagt het marktaandeel slechts 4 procent, maar Telenor concentreert er zich op zes deelstaten, waar toch 600 miljoen Indiërs wonen. Bovendien verwierf het onlangs een licentie voor een zesde Aziatische markt, Myanmar, waar de mobilofoonpenetratie amper 7 procent bedraagt. In Maleisië en Thailand bedraagt die al 80 à 100 procent, maar in India en Bangladesh is dat nog altijd maar 40 procent. Er is heel wat concurrentie en er zijn problemen rond de regelgeving in Azië, maar het zijn wel groeimarkten. Door de expansie in Azië en Centraal- en Oost-Europa is Telenor een gestage groeier, al viel die expansie vorig jaar wat tegen. De organische groei (zonder overnames en desinvesteringen) bleef steken op 0,9 procent (de oorspronkelijke doelstelling voor 2013 was 2 à 4 procent groei), maar dat werd voor een stuk gecompenseerd door een stijgende ebitda-marge (34,5 % voor 2013). Dat laat ook toe het dividend jaarlijks te verhogen (van 2,50 Noorse kronen per aandeel voor het boekjaar 2010 tot 7 Noorse kronen per aandeel voor 2013). Dat komt overeen met een brutodividendrendement van ruim 5 procent. Met een beperkte organische omzetgroei en een stabiele ebitda-marge toont het management zich voorzichtig voor dit jaar, wat de markt ontgoochelde. In het vierde kwartaal heeft Telenor 5 miljoen nieuwe klanten geworven, hoofdzakelijk in Azië. Dat brengt het totaal over 2013 op 17 miljoen. Het aantal mobiele klanten is van 2008 tot 2013 meer dan verdubbeld, van 80 naar 166 miljoen. Enkel zo slaagt Telenor erin een lagere omzet en lagere winsten te vermijden. Telenor houdt ook nog een be-lang van 33 procent aan in Vimpelcom, dat actief is op achttien telecommarkten, vooral Rusland en veel andere landen van de ex-Sovjet-Unie. DANNY REWEGHS