Een nieuwe winstwaarschuwing deed de koers van Nokia vorige maand terugvallen tot onder het dieptepunt van maart 2009. Het aandeel was in meer dan tien jaar niet meer zo goedkoop. Zowel de prognoses voor het tweede kwartaal als voor het volledige boekjaar werden neerwaarts bijgesteld. Op de definitieve cijfers is het wachten tot 22 juli, wanneer de resultaten van de periode tussen april en juni worden gepubliceerd.
...

Een nieuwe winstwaarschuwing deed de koers van Nokia vorige maand terugvallen tot onder het dieptepunt van maart 2009. Het aandeel was in meer dan tien jaar niet meer zo goedkoop. Zowel de prognoses voor het tweede kwartaal als voor het volledige boekjaar werden neerwaarts bijgesteld. Op de definitieve cijfers is het wachten tot 22 juli, wanneer de resultaten van de periode tussen april en juni worden gepubliceerd. Er wordt verwacht dat de omzet uit mobiele telefonie aan de onderkant van de eerder afgegeven vork van 6,7 tot 7,2 miljard euro zal uitkomen. Dat zou nauwelijks beter zijn dan de 6,66 miljard euro van het eerste kwartaal. Met de winstgevendheid is het zo mogelijk nog erger gesteld. Nokia stelde enkele maanden geleden nog een operationele marge van 9 tot 12 % voorop en liet nu weten dat ook dat cijfer aan de onderkant van die vork zal liggen. Tussen januari en maart realiseerde de groep een marge van 12,5 %. Ook de verwachting voor het volledige boekjaar wordt verlaagd. Nokia acht het niet uitgesloten dat de marge onder 11 % zal uitkomen, tegenover een verwachte 11 tot 13 %. Ook het marktaandeel zal dit jaar verder afbrokkelen, terwijl eerder nog op een lichte toename werd gerekend. De prognose wat de volumegroei betreft, bleef wel overeind. Nokia rekent erop dit jaar 481 miljoen mobieltjes te verkopen, ongeveer 10 % meer dan in 2009. De problemen bij Nokia zijn niet nieuw en het is moeilijk om één oorzaak als de belangrijkste aan te wijzen. Hoe is het zover kunnen komen met wat ooit een van de meest succesvolle Europese bedrijven was? Een blik op de koersgrafiek van Nokia en die van de concurrenten is veelzeggend. Nokia verloor sinds begin dit jaar bijna een derde van de marktwaarde. Bij Research in Motion (producent van de Blackberry) bleef de koersdaling beperkt tot minder dan 10 %, terwijl rivaal Apple in dezelfde periode maar liefst 30 % duurder werd. Het management van Nokia reageerde tot nog toe traag en lijkt de ernst van de situatie niet helemaal te vatten. Veel verder dan enkele verschuivingen in de organisatiestructuur kwam men tot nog toe niet. Nokia wordt langs twee kanten belaagd. In het hogere marktsegment, de smartphones, waar de winstmarge het hoogst is, heeft de groep te kampen met de concurrentie van onder meer Apple, Microsoft (WindowsPhone7) en Hewlett-Packard (de overnemer van Palm). Tegen de goed uitgekiende marketingstrategie van de Amerikanen kan Nokia niet op, maar de Finnen hebben ook nog geen antwoord verzonnen op de technologische vernieuwingen van Apple. De iPhone is intussen aan zijn vierde versie toe en de gebruikersinterface valt veel meer in de smaak dan die van de smartphones van Nokia. De reden daarvoor is dat Nokia verouderde software gebruikt. De nieuwe versie, Symbian3, had eigenlijk al op de markt moeten zijn, maar werd uitgesteld tot het derde kwartaal. Uit cijfers van Gartner blijkt dat de verkoop van mobieltjes tijdens het eerste kwartaal met 17 % is toegenomen. Dat was vooral te danken aan een hogere vraag naar smartphones. Nokia kon daar echter niet van profiteren, want het verloor marktaandeel tegenover Research in Motion en Apple. In het hogere marktsegment brengt Nokia in vergelijking met de concurrentie veel te traag nieuwigheden op de markt. De groep kwam tegemoet aan die kritiek door voor later dit jaar een nieuwe lijn van smartphones aan te kondigen, maar intussen zit de concurrentie ook niet stil. In navolging van Apples AppStore creëerde Nokia de Ovi Store, waar applicaties voor de smartphones van het merk gedownload kunnen worden. Het valt nog af te wachten in hoeverre dat een succes wordt, want veel ontwikkelaars concentreren zich op applicaties voor de iPhone, BlackBerry en het nieuwe Android-platform van Google. Aan de onderkant van de markt krijgt Nokia in het volumesegment af te rekenen met goedkopere producenten zoals Samsung. Die concurrentiedruk zorgt ervoor dat de gemiddelde verkoopprijs per mobieltje sterker daalt dan verwacht. Voor een bedrijf dat een aanzienlijk deel van de omzet buiten Europa realiseert (vooral in landen met een munt die aan de dollar gekoppeld is), is de recente stijging van de euro tegenover de Amerikaanse munt uiteraard geen goede zaak. Toch mag de impact daarvan niet overschat worden, want de Europese eenheidmunt is maar enkele maanden geleden aan zijn opmars begonnen, terwijl de problemen bij Nokia er al langer zijn. De ongunstige wisselkoersevolutie is een bijkomend element dat de zaken alleen maar erger maakt. Is er dan helemaal niets positiefs te melden over Nokia? Natuurlijk wel. Nokia is nog steeds globaal marktleider met een aandeel van bijna 40 %. Dat levert schaalvoordelen op, onder meer onder de vorm van goedkopere componentkosten. In de veronderstelling dat het dividend gehandhaafd blijft op het niveau van 2009 (0,4 euro per aandeel), heeft Nokia aan de huidige koers een rendement van 5,8 %. We zien niet meteen een reden waarom het dividend verlaagd zou worden, want het management beseft maar al te goed dat het de investeerders de voorbije jaren zwaar ontgoocheld heeft. Een hoog rendement kan een troef zijn om nieuwe investeerders over de streep te trekken. Nokia zal dit jaar ook voor ongeveer 800 miljoen euro eigen aandelen inkopen. Financieel staat Nokia er heel goed voor, met een netto cashpositie van 4,5 miljard euro op het einde van het vorige kwartaal. De Finnen realiseerden in het eerste kwartaal een operationele kasstroom van 955 miljoen euro. Dat cijfer moet over het volledige boekjaar oplopen tot bijna 3 miljard euro. We verwachten daarom dat Nokia eind dit jaar ongeveer 7,5 miljard euro aan liquiditeiten in kas zal hebben. De huidige beurskapitalisatie van de groep bedraagt 26,7 miljard euro, waarvan dus 28 % uit liquiditeiten bestaat. Indien we daarmee rekening houden, oogt de waardering meteen heel wat aantrekkelijker. We menen dat het winstcijfer dit jaar niet ver boven 50 eurocent per aandeel zal uitkomen. Dat is een erg conservatieve maar tegelijk ook realistische winstschatting. Indien we de liquiditeitspositie verrekenen, noteert Nokia aan minder dan 10 keer de verwachte winst van dit jaar en minder dan 5 keer de bedrijfskasstroom. Het aandeel oogt daarmee, ook in vergelijking met de meeste concurrenten, relatief goedkoop, maar dat is nog geen garantie dat er op korte termijn een koersherstel aankomt. Nokia heeft de voorbije jaren heel wat krediet verspeeld bij de investeerders. Beloftes werden niet nagekomen en de winstwaarschuwingen bleven elkaar opvolgen. Woorden volstaan niet langer en het bedrijf kan het vertrouwen maar terugwinnen door betere prestaties voor te leggen. Het is vijf voor twaalf voor Nokia en hopelijk beseft men dat op de hoofdzetel ook. Voorlopig kan het aandeel louter als rendementswaarde en niet als groeiwaarde worden beschouwd. (C)Door koen lauwersNokia heeft de voorbije jaren heel wat krediet verspeeld bij de investeerders en kan het vertrouwen maar terugwinnen met betere prestaties.