Wie zag zijn puberteit niet verstoord door vervelende puistjes en mee-eters? In elke klas zaten er wel enkele schaarse geluksvogels die ervan gespaard bleven, maar ook zij waren niet echt gelukkig: in de winkelrekken vonden zij geen aangepaste producten om hun gezicht te verzorgen. Daarom lanceert cosmeticagigant Beiersdorf op 1 juli wereldwijd een nieuw gamma dat mikt op dat specifieke segment in de leeftijdscategorie van ...

Wie zag zijn puberteit niet verstoord door vervelende puistjes en mee-eters? In elke klas zaten er wel enkele schaarse geluksvogels die ervan gespaard bleven, maar ook zij waren niet echt gelukkig: in de winkelrekken vonden zij geen aangepaste producten om hun gezicht te verzorgen. Daarom lanceert cosmeticagigant Beiersdorf op 1 juli wereldwijd een nieuw gamma dat mikt op dat specifieke segment in de leeftijdscategorie van twaalf tot twintig jaar. "We kozen ervoor om deze nieuwe producten, drie reinigende en één verzorgend, te integreren in het bestaande gamma en doopten ze Nivea Young," zegt Helen Willems, marketing manager consumer products bij Beiers-dorf. Willems ziet veel potentieel in dit nieuwe segment. Ze verwacht dat het op korte termijn maar liefst 8 % van de totale markt van de gezichtsverzorgingsproducten zal uitmaken. Volgens marktonderzoeksbureau Nielsen waren dergelijke producten vorig jaar al goed voor 33 miljoen euro. Met een toename van om en bij de 10 % waren die meteen ook een van de snelste groeiers in de Belgische cosmetica, waarvan de totale omzet geschat wordt op 360 miljoen euro. L'Oréal is in ons land marktleider met een aandeel van 23 %. Daarna komt Beiersdorf (19 %) en op iets ruimere afstand volgt Unilever (13 %). Op het niveau van de merken staat Nivea afgescheiden op de eerste plaats. De cosmeticamarkt verandert zeer snel en dat is ook te merken aan het aantal nieuwigheden dat jaarlijks wordt gelanceerd. "Toch gaat het meestal om vervangingen van bestaande producten, terwijl we met Nivea Young een totaal nieuwe markt willen aanboren," zegt Willems. "Een complexe doelgroep, trouwens. Enerzijds zijn die jongeren individualistisch ingesteld, anderzijds hebben ze ook de behoefte om bij een groep te horen."Beiersdorf hoopt zijn nieuwe klanten te bereiken via een mediacampagne die tussen de 500.000 en de 750.000 euro zal kosten. Naast de obligate televisiespots op typische jongerenzenders als TMF en JimTV, en de outdoorcampagnes in de omgeving van scholen, wil het cosmeticabedrijf ook de interactiviteit met het doelpubliek verhogen via wedstrijden en andere ludieke activiteiten. De Waalse PS- en MR-pionnen volgen getrouw de consignes van de partijhoofdkwartieren.