Nissan Pathfinder

Auto met veel gezichten.

Tegenwoordig is er nogal wat te doen rond de SUV’s (sports utility vehicles). Deze terreinwagens, die almaar meer succes oogsten, zouden immers gevaarlijk zijn. Maar is zo’n SUV wel even agressief, gevaarlijk en vervuilend als sommigen beweren, met een Amerikaanse studie in de hand?

Die studie heeft niet alleen betrekking op SUV’s, maar ook op pick-ups. De meeste van die Amerikaanse modellen rijden rond met een knoest van een motor en stuwen inderdaad meer CO2 de lucht in. Logisch, want ze verbruiken ook veel meer. Het is dus zeer de vraag of die uitspraak zomaar kan worden getransponeerd naar de Belgische markt. Zo kan niemand bewijzen dat SUV’s bij meer en ernstiger ongevallen betrokken zijn. Omgekeerd is hun succes in niet geringe mate te danken aan het grotere gevoel van veiligheid dat ze de inzittenden bezorgen.

De nieuwe Nissan Pathfinder, die op het recente Autosalon van Brussel in première werd voorgesteld, is een rasechte SUV. Een autotype waarin de Japanse constructeur gespecialiseerd is. Hij is zo ontworpen dat hij perfect beantwoordt aan uiteenlopende verwachtingen die allemaal onder één noemer kunnen worden geschoven: gezin en ontspanning.

Zo komt indrukwekkend veel ruimte vrij zodra de zitbanken worden neergeklapt (meer dan twee vierkante meter), waarmee de Pathfinder een interessant transportmiddel wordt. Hij is ook ontworpen om zo makkelijk mogelijk te switchen tussen transport van voorwerpen en personen. De stoelen laten zich zonder enige inspanning neerklappen, waardoor een vlakke vloer ontstaat.

De ontwerpers hielden ook rekening met het feit dat steeds meer vrouwen voor dit soort auto vallen. Het interieur is dan ook bijzonder verzorgd, met veel bergvakjes. De auto laat zich ook makkelijk besturen en vertoont op grote wegen een heel voorspelbaar rijgedrag. Je kan er ook best een hoge gemiddelde snelheid mee halen, maar toch zijn de prestaties niet meteen zijn grootste troeven. Deze Nissan charmeert vooral met zijn handzaamheid en met zijn veelzijdigheid. Ook op kleine, bochtige wegen komt hij goed uit te verf. En laat hij blijken dat hij een echte terreinwagen is. De Pathfinder laat zich probleemloos op hellingen tot 48 graden sturen. Helaas is er geen signaal dat je verwittigt wanneer je het zeer kritische kantelpunt nadert.

De Nissan Pathfinder heeft in het vooronder een stevige viercilinder diesel van 2.5 liter met een koppel van 403 Nm, wat beter is dan voor de V6 benzine van 4 liter (385 Nm). We hoeven er niet bij te vertellen dat in België vooral voor de dieselversie zal worden gekozen. Dankzij een gemiddeld verbruik van 9 liter blijft de uitstoot beperkt tot 238 g/km. Daarmee beantwoordt hij niet meteen aan de uitstootnorm Euro 4, maar is hij wel een stuk minder vervuilend dan veel luxeberlines die zich door een benzinemotor laten aandrijven. Ook gemerkt en betreurd: het geluidsniveau is toch wel aan de hoge kant.

Christophe

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content