NIK DELMEIRE (56): ‘TRANSPORT IS NIET GRATIS’

De European Shippers’ Council (ESC) behartigt de belangen van producenten, groothandelaars en retailers die gebruikmaken van logistiekedienstverleners om hun goederen te vervoeren. Nik Delmeire leidt de Europese koepelorganisatie van de verladende industrie sinds oktober 2014. De Vlaming werkte daarvoor bij Agfa Materials in Mortsel.

U staat een jaar aan het hoofd van de ESC. Welke dossiers waren voor u prioritair?

NIK DELMEIRE. “Heel belangrijk waren de opkomende allianties in de maritieme sector, die meer en meer megaschepen inzetten op hun trajecten. De grote containerrederijen zijn mega-allianties aangegaan om hun schepen beter te benutten, in de hoop dat ze megaprijzen zouden kunnen vragen. Maar dat lukt niet in deze slabakkende markt. De trafiek van China naar Europa is zowat stilgevallen. Die schepen worden enerzijds onderbenut en anderzijds zijn ze simpelweg te groot. Dat zorgt voor problemen in alle schakels van de supplychain.”

Over welke problemen gaat het?

DELMEIRE. “De haventerminals hebben het moeilijk die volumes efficiënt te verwerken. 10.000 containers lossen van zo’n megaschip gaat niet zo snel. Rederijen vragen 6000 containers per 24 uur te behandelen, maar dat kunnen de behandelaars niet aan. 4500 bewegingen is al een groot succes. Bovendien zorgen pieken voor vertragingen en schokken in de supplychain. De havens, de terminals en de transportbedrijven die de containers moeten weghalen, kunnen niet volgen. Door die problemen daalt de servicegraad.”

Wat doet de ESC daaraan?

DELMEIRE. “We trekken mee aan de alarmbel. De grote rederijen duwen hun model door de strot van de hele supplychain. Ze verstoren de hele keten. We proberen die reders rond de tafel te krijgen. Ook de Europese Commissie begint te bewegen. Alleen schijnt de Europese commissaris voor de Mededinging, Margrethe Vestager, dat nog niet in te zien. Zij vindt dat grote allianties en grote schepen de wereldhandel bevorderen. Het is aan ons om haar op andere gedachten te brengen. Lobbyen is een strategisch spel, we moeten het zo spelen dat iedereen wint of dat niemand verliest.”

Hoe was het om van de bedrijfswereld over te stappen naar de lobbywereld?

DELMEIRE.“Er zijn veel parallellen. Lobbyen is te vergelijken met aan- en verkopen. Ik heb bij Agfa jarenlang in de aankoop gewerkt. Het komt erop neer elkaar te vinden en samen te werken. Je probeert de zwakke punten in je eigen argumentatie te vermijden en de zwakke punten in die van de ander uit te buiten. Je moet wel je weg leren kennen in de Europese instellingen.”

U werkt ook aan projecten rond het vergroenen van de logistieke keten. Hoe loopt dat?

DELMEIRE. “Met het project Green Freight Europe willen we de milieu-impact van goederentransport verminderen. Maar ik zie nog geen doorbraken. Het is zeer moeilijk de industrie daarvan te overtuigen. En wat we aan resultaten boeken, wordt binnen de kortste keren om zeep geholpen door de webshops die maar blijven roepen dat transport gratis is. Vroeg of laat zal Europa maatregelen nemen om het transport groener te maken en dan zal de industrie gedwongen worden daarin te investeren.”

K.D.C.

“Lobbyen is een strategisch spel, we moeten het zo spelen dat iedereen wint of dat niemand verliest”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content