Nieuws uit de gastronomie

BESTE SOMMELIER VAN BELGIë

Tijdens de finale van de wedstrijd Beste Sommelier van België kampten veertien finalisten tegen elkaar. In eerste instantie moesten de kandidaten een foutieve wijnkaart verbeteren en daarna twee wijnen en vijf spirituele dranken herkennen. Tijdens de tweede helft van de wedstrijd moesten de sommeliers wijnen bedenken bij verschillende schotels, een oude fles rode wijn decanteren en vervolgens een fles champagne Ruinart.

Stefaan Camerlinck (zie foto), sommelier in restaurant Kasteel Withof in Brasschaat, werd Beste Sommelier van België. De tweede plaats was voor wijnconsultant Pieter Verheyden en de derde voor Kenny Burssens, eigenaar van het wijnrestaurant Invincible in Antwerpen.

Stefaan Camerlinck won eerder dit jaar al de Prijs Prosper Montagné en de titel Eerste Sommelier van België. Nooit eerder won dezelfde persoon beide prestigieuze prijzen in hetzelfde jaar.

ALAIN SENDERENS OPENT SPUD’S IN BRUSSEL

De wereldvermaarde Franse kok Alain Senderens (zie foto) van restaurant Lucas Carton was in Brussel voor de oplevering van Spud’s, het gastronomisch restaurant van het gloednieuwe Sofitel Brussels Europe. Het restaurant op het Jourdanplein moet een must worden voor fijnproevers en serveert een moderne Franse keuken. Bij de creatie van een gerecht vertrekt Senderens vanuit de smaken en aroma’s van een bepaalde wijn. Zo ontstaan er mooie akkoorden. De spijskaart is opgesteld in het Frans en Engels, en vermeldt bij elk gerecht een aangewezen wijn, die per glas wordt geschonken. Bij de filet de boeuf adviseert de Franse meester zelfs een Chimay Bleu. Spud’s heeft een eigen ingang of kan via het atrium van het nieuwe designhotel worden benaderd. Het hotel heeft alle comfort in huis om het de meest verwende eurocraat naar de zin te maken (loungebar, cosy bibliotheek, fitness…).

Spud’s: Etterbeeksesteenweg 226, 1040 Brussel. tel. 02 235 51 35, www.sofitel.com

JENEVER IN CIJFERS

In België wordt jaarlijks meer dan 11 miljoen liter gedistilleerde drank geproduceerd. Om de sector te belichten en meer te weten te komen over productie, verkoop en consumptie, organiseert het Nationaal Jenevermuseum Hasselt tot 7 januari 2007 de tentoonstelling Jenever in cijfers.

www.jenevermuseum.be

SPEED COOKING IN BRUSSEL

In de culinaire werkplaatsen van Mmmmh in Brussel organiseren koks speed cooking (zie foto). De lessen, waarbij men één recept in één uur bereidt, zullen plaatshebben tijdens het middaguur en kosten 15 euro. Aan bod komen de Thaise, Italiaanse, fusion-, world- en terroirkeuken.

www.Mmmmh.be

COMFORTABEL VERGADEREN

Op 1 februari 2007 opent Dolce La Hulpe Brussels Hotel, Resort & Conference Destination de deuren. In het gebouw (het voormalige IBM-trainingscentrum) verschijnen 264 kamers, verscheidene restaurants en bars, veertig vergaderzalen, polyvalente zalen en sportinfrastructuur. Er wordt een beroep gedaan op Quentris om het gebouw uit te rusten met een gloednieuwe infrastructuur. Dolce International is een wereldwijde onderneming in de hospitality, gespecialiseerd in het aanbieden van een complete vergaderbeleving. De firma telt 3000 medewerkers en bestaat 25 jaar.

www.dolce.com

SALON VAN HET CULINAIRE BOEK

Het Brusselse Salon van het Culinaire Boek heeft plaats in De Markten (Oude Graanmarkt 5, 1000 Brussel) van vrijdag 20 tot en met zondag 22 oktober. Toegangsprijs: 5 euro. Op het openingscongres in de Ceria spreekt Hervé This (de man van de moleculaire keuken en het boek Koken is liefde, kunst en techniek) voor een betalend publiek (20 euro). Verschillende internationaal bekende chefs komen op het podium. Het salon voor auteurs, uitgevers en het grote publiek wordt opgehemeld door een fototentoonstelling van Tony Le Duc. Voor de hongerigen is er het Dorp van Smaken, waar u de tanden kunt zetten in ambachtelijke producten.

www.hetculinaireboek.be

VAPIANO IN ANTWERPEN

Op de Antwerpse Groenplaats opende de eerste buitenlandse vestiging van Vapiano. In Duitsland loopt het storm voor dit nieuwe concept. In vier jaar openden al tien restaurants de deuren. Vapiano verkoopt zichzelf als: fast-casual dining op een A-locatie, onder het motto fresh, quick & tasty. De klanten krijgen een elektronische kaart bij binnenkomst, die automatisch afrekent bij het verlaten. Ook de interactie tussen gast en kok, en het perfect afstemmen van de wensen van de gast zijn vernieuwend.

www.vapiano.eu

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content