Nieuwkomer

John Collin van JLW en Patrick Tacq van RSP Retail sloegen de handen in elkaar. C&T Retail werd opgericht.

J ohn Collin was zes jaar verantwoordelijk voor het winkelvastgoed bij Jones Lang Wootton (JLW). Geen evidente job als je weet dat JLW vooral het kantoorvastgoed hoog in het vaandel draagt. Bovendien had John “geen ambitie om de zaken te regelen in een groot bedrijf”. Patrick Tacq leidde het in winkelvastgoed gespecialiseerde makelaarskantoor RSP Retail. Ondanks de goede resultaten zat hij een beetje alleen in Antwerpen. Ook bleek dat hij en zijn Nederlandse partners niet hetzelfde nastreefden. “Zij waren heel lokaal gespecialiseerd en ik moest mij richten tot een nationale markt. We draaiden op twee snelheden en konden te weinig profiteren van synergieën.”

De stap tot de oprichting van C&T Retail was een logisch antwoord op de impasse waarin beide waren terechtgekomen. Op een januari van dit jaar ging de onderneming van start. De corporate identity valt terug op die van RSP Retail. Hetzelfde bureau, dezelfde kleuren en dezelfde vormgeving. Kwestie van te kunnen genieten van de naambekendheid die RSP Retail verworven had.

SUPER CLUB.

Het duo gelooft stellig dat er op de Belgische markt plaats is voor een derde winkelvastgoedspecialist, naast Healey&Baker en Bureau Gérard. In tegenstelling tot deze twee Brusselse groten, is C&T Retail gevestigd te Antwerpen. Daar zullen ze te kampen krijgen met Luc Janssen van JLW die recentelijk de verantwoordelijkheid voor het winkelvastgoed toebedeeld kreeg. Naast zijn toch al drukke job als directeur van de Antwerpse vestiging. Tacq en Collin winden er geen doekjes om dat ze in dezelfde vijver als hun concurrenten vissen. “Het gaat om een kleine wereld waar persoonlijke contacten heel belangrijk zijn. We houden overigens niet van exclusiviteit. Exclusiviteit maakt lui. Bovendien willen grote ketens hun informatie uit verschillende hoeken horen.”

Op het curriculum vitae van de jonge onderneming prijkt onder meer het Super Club-dossier. “Drie makelaars, waaronder ons bureau, werden aangeduid om de 52 winkels aan de man te brengen. Drie maanden later hebben we slechts voor twee dossiers geen oplossing gevonden.”

RETAILER EN MAKELAAR.

Tacq en Collin gingen spontaan met elkaar in zee. Eenzelfde visie en complementariteit dreven hen naar elkaar. Econoom Collin kan pronken met zijn baanwinkelkennis, jurist Tacq met zijn winkelstratenknowhow. Beiden hadden bovendien ervaring opgedaan als retailer. “We zitten op dezelfde golflengte. Geloven in dezelfde aanpak en filosofie,” legt John Collin uit. “We vertrekken beiden van de vraag : hoe kijkt de retailer naar een winkelpand ? Uit ervaring weten wij dat het leven van de retailers harder is dan de mooie etalages en façades laten vermoeden. We voelen ons evenveel makelaar als retailer. We geloven sterk in specialisatie. Winkelvastgoed is onze passie.”

C&T Retail ambieert zijn steentje bij te dragen tot alle deelaspecten van winkelvastgoed : van verkoop tot verhuur, over taxatie, advies of beheer. “We geloven in een pro-actief beheer. Dit wil zeggen een vastgoedportefeuille anticiperend begeleiden. Ten tijde van de ontwikkeling van Wijnegem moest je je als beheerder bijvoorbeeld de vraag stellen of het nog opportuun was een vestiging langs de Bredabaan in portefeuille te behouden.”

POST-ZOTTE JAREN.

De onderneming komt op de markt op een ogenblik dat winkelvastgoed zijn zotte pluimen verloren heeft. “Anno 1997 zien de ketens dat er druk op hun omzet komt. Wat de mensen vroeger in de winkelstraten spendeerden, gaat nu naar spaarboekjes. De retailers kijken naar hun slabakkende marges en evalueren hun verkooppunten. Een aantal Franse ketens die enkele jaren geleden kost wat kost aan marktpenetratie wensten te doen, brengen een aantal panden terug op de markt. Ze slagen er niet in een winkel die ze zo duur betaalden, rendabel te maken. De nieuwe ketens die geïnteresseerd zijn in de Belgische markt, zijn beter geïnformeerd. Zij zullen geen zotte prijzen meer betalen,” bevestigen Tacq en Collin.

Eigenaars overtuigen hun huurprijzen realistisch aan te passen, ziet C&T Retail als een van haar taken. “De Meir was geconfronteerd met virtuele en reële leegstand omdat de huurprijzen te hoog waren. Eigenaars zien niet voldoende in dat retailers afhankelijk zijn van de economie. Zij voelen de crisis als eerste aan en dit willen we vertalen naar de eigenaars toe.” Is het niet moeilijk om twee tegengestelde belangen te verdedigen ? “Och, begin jaren negentig leefden we in een verdringingsmarkt : the sky was the limit. In dergelijke context is het natuurlijk makkelijk eigenaars tevreden te stellen. Nu zitten we in een zuivere huurdersmarkt. Wat je wel ziet, is dat in Nederland beide partijen aan tafel komen zitten met hun eigen makelaar. In België niet.”

EH/GWE

PATRICK TACQ C&T Retail ontstond vanuit een gemeenschappelijke passie voor winkelvastgoed.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content