De Opel Grandland X werd vorig jaar gelanceerd, als tweede model - na de kleinere Crossland X - dat werd ontwikkeld in samenwerking met de Franse PSA-groep, de nieuwe eigenaar van Opel. De Grandland X is dus een genetische gelijke van de Peugeot 3008. In de autowereld zijn er nogal wat waarnemers die daar een item van maken, en onderstrepen dat het om niet meer dan een soort kloon gaat. En dat de 3008 wat frivoler is, esthetisch wat geslaagder, misschien zelfs wat fijner is afgeste...

De Opel Grandland X werd vorig jaar gelanceerd, als tweede model - na de kleinere Crossland X - dat werd ontwikkeld in samenwerking met de Franse PSA-groep, de nieuwe eigenaar van Opel. De Grandland X is dus een genetische gelijke van de Peugeot 3008. In de autowereld zijn er nogal wat waarnemers die daar een item van maken, en onderstrepen dat het om niet meer dan een soort kloon gaat. En dat de 3008 wat frivoler is, esthetisch wat geslaagder, misschien zelfs wat fijner is afgesteld, zoals je merkt aan het rijgedrag. Maar de consument ligt daar helemaal niet wakker van: Opel heeft voor de Grandland X al minstens 70.000 verkoopbonnetjes binnen. Dit model is een succes. Opel zette onlangs de loep op die aankopen en kwam tot de conclusie dat de klanten vaak kiezen voor de hogere uitrustingsniveaus en krachtiger motoren. Daar speelt het merk op in met deze nieuwe versie, die in het vooronder een krachtige tweeliter turbodiesel van 177 paarden heeft zitten. Noem dit gerust een nieuwe topversie van het model. Die motor is er uiteraard eentje uit de organenbank van de PSA-groep (Peugeot en Citroën). Hij zorgt voor een stevige topsnelheid (meer dan 210 per uur) die je in ons land toch niet mag aanspreken, en een acceleratie naar honderd per uur in dik negen seconden. Onderweg blijkt de voortrein het soms wel wat moeilijk te hebben met al dat geweld, zozeer dat de elektronica gaat ingrijpen als je voor een meer dynamische rijstijl gaat. Niet abnormaal. Een maximaal koppel van 400 Nm is stevig, en banden moeten tegenwoordig zo weinig mogelijk rolweerstand leveren om het verbruik en de bijbehorende emissie te temperen. Ze bieden dus minder grip dan vroeger. Opel geeft een verbruiksgemiddelde op van 4,9 liter, en we kwamen daar met 5 liter wel heel dicht bij, uiteraard met behoorlijk wat autoweg in de testrit. Niettemin: zeer knap. De stoelen voelen goed aan en bieden voldoende steun, zowel voor- als achteraan. Een minpuntje vonden we de afwerking. Opel gebruikt ook voor deze toch wel prijzige versie van de Grandland X misschien net wat te veel harde, glanzende componenten die bovendien enige parasietgeluiden opwekten.