Nieuwe top bij The Reference

Met de managementwissel aan de top geeft websitebouwer The Reference een duidelijk signaal: meer winst maken, wordt belangrijker dan groeien.

Het internetbedrijf The Reference geeft de dagelijkse operationele leiding in handen van het duo Jan Van Aken en Rudi Van den Bossche. Zij worden respectievelijk chief operations officer (COO) en co-chief executive officer (CEO).

“De groeivertraging op de markt van de informatie- en communicatietechnologie (ICT) heeft ons ertoe gebracht veranderingen door te voeren,” zegt Peter Rodrigues, CEO van het moederbedrijf The Reference Group. “Totnogtoe stond groei bovenaan op de agenda. The Reference wil zich nu concentreren op winst maken en daar zijn Van Aken en Van den Bossche de geschikte mensen voor.”

Niet dat rentabiliteit een probleem was. Het bedrijf kent sinds de oprichting in 1993 een constante omzetgroei, tot 9,42 miljoen euro in 2001. Rodrigues: “En afgezien van 2000 hebben we altijd een positieve cashflow gehad. Toen noteerden we wel een verlies van 1 miljoen euro, maar vorig jaar draaiden we weer break-even.”

Volgens Rodrigues werden die resultaten bereikt door constant op de kostenstructuur te letten. Tot voor kort was de websitebouwer gestructureerd op basis van businessunits, maar nu gaat het bedrijf vooral werken via competence centers. Extra middelen zijn daar niet voor nodig. “The Reference heeft een traditie van onderkapitalisatie en wil dat ook zo houden.” Dat is een verschil met Xca, de andere dochter van The Reference Group, met Jo Caudron aan het hoofd. Xca doet wel een beroep op durfkapitaal. Het bedrijfje verzamelt een pakket voor internetapplicaties waarmee je content kunt schrijven voor verschillende kanalen zoals gsm’s, pc’s of elektronische agenda’s.

The Reference blijft intussen zijn brede klantenportefeuille behouden, met onder meer de overheid, financiële organisaties zoals KBC, Swiss Life en Cordius, en bedrijven als Etex Group, Cofinimmo, Kinepolis, Partena. “Maar de groep zal zich in de toekomst ook meer op KMO’s richten,” aldus Van Aken. Om nieuwe klanten aan te spreken, kan Van Aken een beroep doen op zijn ervaring in de reclamesector. Hij kwam in 2001 bij The Reference binnen aan het hoofd van het departement Media & Consumer. Daarvoor was hij actief bij het Brusselse marketing- en communicatiebureau OgilvyOne.

A.M. [{ssquf}]

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content